Grid Mesh – Live in Madrid

Grid Mesh: Schubert / Bauer / Willers / Kellers
Live in Madrid
Leo Records, CD LR 677

Publicerad: ons, 2013-10-02 21:54

Grid Mesh är en kompetent ensemble som nu är aktuell med sin tredje release Live in Madrid. Gruppen består av Frank Paul Schubert på alt- och sopransax, Johannes Bauer på trombon, Andreas Willers på gitarr och ”devices” samt Willi Kellers på trummor och ”remote piano”.

För mig är det alltid kul att höra Johannes Bauer. När jag bodde i Berlin fick jag chansen att se/höra honom massor av gånger. Det som slog mig var att han förbanne mig alltid spelade bra. Han spelade aldrig över, aldrig något onödigt, och tekniken kom aldrig i första hand. Det gjorde musiken. Han har sin speciella stil och sitt omisskännliga sound och det kan man tycka vad man vill om. Vissa avskyr det medan andra (jag inkluderad) verkligen gillar det. Oavsett vad så har han stor erfarenhet, artistisk integritet, en mäktig musikalitet och en lägstanivå som ligger löjligt högt.

Willi Kellers är en gammal räv som spelat med de flesta. Jag gillar när han tar i ordentligt, då blir det riktigt starkt och riktigt intensivt. Han slår hårt men har också en mjukare sida som är ganska charmig. Ett öppet trumspel som stundtals ger luft och stundtals eldar på. Frank Paul Schubert dök också upp på den gamla goda Echtzeit-scenen vid ett flertal tillfällen och det man kan säga är att han är rätt bra. I mina öron inte så väldigt intressant, men han spelar bra och passar väl in i gruppen. Andreas Willers är etablerad och har varit med ett tag, men hans gitarrspel på Live in Madrid är lite svårgreppabart, odefinierat och lite luddigt.

Grid Meshs styrka är gruppsoundet. De individuella prestationerna är inte huvudsaken, utan alla bidrar osjälviskt till gruppen. Live in Madrid är inte nydanande på något sätt, det är ganska välbekanta improvisationsformer som framträder. Det är dock en väl genomförd konsert och musiken är dynamisk och rakt på utan några krusiduller. Och det kan man väl för all del njuta av bara det.