The Groove: A Tribute to Jimmy Garrison

The Groove
A Tribute to Jimmy Garrison
Imogena IGCD 191 (Border)

Publicerad: ons, 2013-02-06 11:42

Jimmy Garrison kommer alltid mest att förknippas med tiden i John Coltranes kvartett. Men han gjorde mycket annat, inte minst tillsammans med Ornette Coleman, skivor med Haruki Murakamis favorit Curtis Fuller, och flera Blue Note-plattor med Elvin Jones som drivande kraft. Kul att The Groove – Kjell Jansson (bas), Anders Kjellberg (trummor) och Björn Cedergren (saxofoner och basklarinett) - i sin hyllning till Garrison lyfter fram musik utanför den självklara Coltranekatalogen. Ja, ett undantag, "Last Blues", från Inner Space. Jag hade inte hört Sonny Rollins album East Broadway Run Down förrän The Grooves tolkning av titelspåret fick mig att leta upp originalet på skivbolaget Impulse. Japp, även där fanns Garrison på bas, liksom Elvin Jones på trummor, Jansson/Cedergren/Kjellberg kortar ned den från 20 minuter till drygt fyra, behåller introt innan Garrisons långa bassolo, med Cedergrens fartfyllda spel i centrum.

Jag fastnar länge vid originalinspelningarna, och jämför versioner av "Gingerbread Boy", skivans mest välkända låt, okej Groovecover, men jag fastnar mest inför mindre kända låtar, som fina Garrisonkompositionen "Oriental Flower" och Elvin Jones "Sometimes Joie", även här med flygande, lyriskt solo av Björn Cedergren. Två Ornettespår – "Broad Way Blues" och "Round Trip" – känns något tama. Bra, men inte mycket mer. Konstigt att Kjell Jansson är så lågt mixad, projektet är hans idé, han tar kommandot då och då i låtarna, utgår från Garrisonsolon i flera låtar, spelar bra, men hamnar alltför mycket i skymundan.

Två låtar har inget med Jimmy Garrison att göra. "Train Trip" - av Åke Johansson (1937-2011) – ska, tror jag, erinra om en tågresa mellan Göteborg och Borås. Snabb, rivig, med den i lurarna kommer jag nog inte somna nästa gång jag tar 100-bussen till Borås… Skivan avslutas med korta "Fine", kort, spirituell, med eko från det amerikanska sextiotal som skivan bottnar i.