Groth/Anker_Du Fugl

Henriette Groth / Lotte Anker
Du Fugl
Ilk 145

Publicerad: sön, 2009-10-04 23:50

På ”Du Fugl” kombinerar pianisten Henriette Groth och saxofonisten Lotte Anker, båda från Danmark, intimitet och expressivitet på ett mycket lyckat sätt. Skickligt undviker de den fragmentariska sidan av impron genom att arbeta fram löst sammanhållna musikbyggen istället för att söka det flyktiga. Och de gör det bra! Man sugs in i ljudbilden och överförs i ett melankoliskt tillstånd där det sorgsna samsas med det vackra.

Distinkt låter Henriette Groths pianot tala klarspråk, låt väl att hon i ”Roll” låter tonerna rulla på ojämn mark. Inspirationen här är tydlig från Cecil Taylors percussiva piano. För det mesta är hon dock lyrisk och tillbakahållen med en uppenbar rytmisk förmåga. De visar hon inte minst de låtar hon framför solo.

Saxofonisten Lotte Anker är litet svårare att få grepp om. Jag menar det inte som något negativt, snarare spelar hon med en så stor bredd att hennes samlade uttryck är svårt att fokusera på en gång. Det vackra spelet på ”Mother Tongue” tränger nästan bort intimiteten och bygger upp en medveten (?) distans till både musik och lyssnare. På titellåten svingar hon sig fram mellan tonerna med lättheten av en fjäder – här är det istället Groth som ger tyngd och form. Mot slutet skaver Anker tonerna mot osynliga motstånd medan Groth åter rullar på tangenterna. Att hon anses som en av Danmarks främsta saxofonister är inte konstigt!

Evan Parker har uppenbarligen haft betydelse för Anker. Första delen av ”Rocks and Birds” är ett av de mer tydliga exemplen. Här blir hon likt Parker sin egen reflektor som stundtals vänder ut och in på tonerna i snabbt växelspel.

Som duo har Henriette Groth och Lotte Anker arbetat tillsammans sedan 2004. Det här är deras mycket tilltalande debut på skiva, inspelad i Köpenhamn under 2006 och 2007.

(Vecka 43, 2008)