Per Gudmundson: Säckpipa

Per Gudmundson
Säckpipa
Caprice CAP 61001 (GIGA Glp-8)

Publicerad: tors, 2015-12-17 10:59

I 78-rpm-samlingen Excavated Shellac: Reeds som jag också har recenserat finns det ett par låtar med säckpipemusik, från Frankrike, Italien och Spanien. Instrumentfamiljen är allra mest förknippad med Skottland, men säckpipa har en historia på många olika platser. Säckpipan har rötter i Asien, kom till Europa under medeltiden och finns även i Nordafrika. I Sverige var det länge, och är fortfarande, ett folkmusikinstrument som hamnat i skymundan, jämfört med fiol, dragspel, nyckelharpa osv.

När Per Gudmundson släppte Säckpipa, inspelad i Grängesberg, på Giga, 1983, var skivan en udda fågel. Andra instrument förekommer – fiol, spelpipa, lira, slagverk, cittra, sång, munspel – men i centrum är Per Gudmundsons säckpipespel. Inför projektet hade han övergivit en bulgarisk säckpipa och låtit en musikbyggare konstruera en nya säckpipor enligt dalamodell.

Caprice återutger även an annan Gigaplatta, som inte tillgängliggjorts på nytt tidigare, Ale Möllers första soloalbum Bouzoukispeleman. Inget ont om Ale Möller eller bouzouki, men jag har inte kunnat släppa säckpipan. Per Gudmundson, som senare bildade Frifot med Ale Möller och Lena Willemark, var i grunden fiolspelare, men skapar något alldeles speciellt med säckpipan. Framförallt fastnar jag för när han spelar solo, särskilt på några polskor och den avslutande "Vallåt från Lima" där melodierna cirklar fram endast ackompanjerade av säckpipans droneandningar.

Det finns många guldkorn i den svenska folkmusikskivutgivningen som är värda att aktualiseras. Förutom Caprice egna katalog (där en hel del släpps på nytt, digitalt), till exempel skivor på SR Records, Giga och -- inte minst -- Hurv.