Günter Müller Live & Replayed

Günter Müller
Live & Replayed
Esquilo ES009

Publicerad: mån, 2009-10-26 01:43

”All material on CD2 is based on the original live recordings on CD1: parts of the live tracks have been processed on computer and put as several loops on two ipods.” Texten på omslaget till ”Live & Replayed” gör ingen hemlighet av att produktionsförhållandena varit enkla, mätt med tidens möjligheter – en deklaration som på inget sätt förklenar resultatet.

Günter Müller är veteran inom improviserad musik. Ursprungligen jazztrummis, men sedan länge också med händerna fulla av elektronik. Han var med och grundade Nachtluft, en grupp som inriktade sig på ljudinstallationer och ”ljudarkitektur”, och ingår fortfarande i den elektroniska kvartetten Poire_Z, med Erik M och duon Voice Crack. Han har samarbetat med bland annat Jim O’Rourke, Otomo Yoshihide, Christian Marclay och Sachiko M, flera av projekten finns dokumenterade på hans eget bolag For 4 Ears. I bakkatalogen (ett 70-tal skivor) hittar man mest elektroakustiska improvisationer. Soloinspelningarna är få – ”Live & Replayed” är faktiskt hans andra någonsin.

Tre långa stycken ligger till grund för ”Live & Replayed”, en gjord i Sydney, en i Paris och en i Kyoto. De är svåra att beskriva, abstrakt, dovt mullrande drone kan avlösas av långa skrapande sjok, komplexa system av samverkande elektroakustiska ljudlandskap som kopplas ihop lågt ner i frekvensomfånget. Evolutionär musik? Det tar tid att komma in; väl där är det lätt att bli kvar. Den andra skivan, där Günter Müller remixar sig själv, beskrivs som ”improvisations played with ipods and electronics using the processed files of the concert recordings only”. Den öppnar med tre variationer på Sydneykonserten. Att Müller spelar på/med hushållselektronik känns helt konsekvent, det är inte perfektionism han eftersträvar, snarare massiva ljudskulpturer som lever i kraft av sin närvaro och progression.

Jämfört med mycket elektroakustisk musik – grovt generaliserat – påminner Günter Müllers inspelningar – grovt simplifierat – snarare om Enos flytande ambient än Xenakis stränga kalkylkompositioner. Samtidigt är det musik som borde upplevas live, högt, från synhåll. Som dokument från laborationer ger mig inspelningarna i alla fall lusten att fördjupa lyssnandet. Hur det låter, och hur olika samma sak kan låta.