Gutevolk Tiny People Singing Over The Rainbow

Gutevolk
Tiny People Singing Over The Rainbow
Noble 1205

Av: Olov Melin

Publicerad: tors, 2010-01-14 18:21

Det känns faktiskt skönt med popmusik som vågar förvåna och leka utan att det för den sakens skull behöver bli buskis. Lekfullheten är ett signum för det japanska skivbolaget Noble. Med kritikerrosade artister som Kazumasa Hashimoto och Piana verkar denna typ av musik vara något som har saknats här i väst. Skeva melodier bestående av både blippande synthar och mer klassiska instrument skapar sköna ljudbilder, genrer blandas skickligt samman och kanske är det just i denna motsägelsefulla kombination som man finner lekfullheten.

Jag upptäckte själv Gutevolk (Hirono Nishiyama) först med albumet ”Suomi” från 2003 (Noble), en utmärkt skiva som följdes upp av maxisingeln ”Twinkle” från 2004 (Happy). Jag kan inte höra några dramatiska förändringar i Hirono Nishiyamas musikskapande på hennes senaste verk. Dock låter ljudbilden betydligt mer genomarbetad än tidigare och det är fantastiskt snyggt. En potentiell hit får man med spåret ”This Moon Following Me”, men den absoluta toppen hittar jag i sista låten ”Antenna” där en rak pulserande bas flyter fram med hjälp av Hirono Nishiyamas lugnande och oskyldigt ljudande röst.

Det finns musik som jag starkt förknippar med storstaden, med neonljus, rulltrappor och människor i rörelse. Susumu Yokotas ”Sakura” (Leaf, 2000) och Miwons ”Pale Glitter” (City Centre Offices, 2005) är två sådana skivor, och ”Tiny People Singing Over The Rainbow” hamnar definitivt i denna kategori. Jag behöver inte förklara det mer än att när jag vill känna civilisation, är det Gutevolk som gäller just nu.