Hailu Mergia and the Walias: Tche Belew

Hailu Mergia and the Walias
Tche Belew
Awesome Tapes From Africa ATFA012

Publicerad: ons, 2014-11-19 22:35

I en intervju i P2-programmet Klingan häromveckan berättade Hailu Mergia bland annat att han planerar att spela in en ny skiva, med ett fullt band. Konserterna i Malmö, Göteborg och Stockholm i höst var däremot precis som det förra besöket med en trio, trummor och bas som understöd till den etiopiska musikerns hypnotiska dragspels- och synthmelodier. Det ska bli spännande att höra vad den i dag nästan 70-åriga Mergia hittar på härnäst.

Fjolårets återutgivning av 80-tals-kassetten Hailu Mergia & His Classical Instrument har fått honom att spela musik inför en publik efter en paus på över 20 år och vill man höra Mergias musik från ethiojazz-eran så har Awesome Tapes From Africa nu även släppt kultplattan Tche Belew (ursprunligen utgiven på Kaifa Records 1977) på nytt. Yippie! Det var ju vad jag efterlyste i recensionen av ovan nämnda skiva! Här finns den medryckande "Musicawi Silt" som var med på den trettonde skivan i Ethiopique-serien och åtta andra sköna låtar, där Hailu Mergia och The Walias tog in partymusiken de lirade på Hilton Hotel i Addis Abeba sju dagar i veckan in i en skivstudio.

Mergias elorgel är i centrum, liksom Abebe Kassas blås (saxofon och flöjt) och hela bandet spelar tajt och följsamt, gäst på xylofon är giganten Mulatu Astatke, men han har en nedtonad roll, är endast bifigur till Wailas sugande, leende musik, där 70-talets jazz, soul och funk samsas med den omisskännliga etiopiska harmoniken. Synd att det inte finns några inspelade dokument när Walias Band kompade sångaren Mahmoud Ahmed. Nåja. Den här återutgivningen räcker långt.