Hailu Mergia & His Classical Instrument

Hailu Mergia
Hailu Mergia & His Classical Instrument
Awesome Tapes From Africa ATFA006

Publicerad: tis, 2013-11-26 12:52

Hailu vem? Det var min första tanke när jag läste om 80-tals-kassetten som bloggen/skivbolaget Awesome Tapes From Africa släppte på skiva i somras. Men det var något bekant med namnet. Och visst var han en av de musiker som dykt upp på Francis Falceto & Buda Musique fantastiska É thiopiques-serie. Under 70-talet var Hailu Mergia organist och drivande kraft i Walias Band som kompade många av Etiopiens främsta sångare som Mahmoud Ahmed och Alemayehu Eshete. Walias Bands instrumentalare "Musicawi Silt" är en av de allra mest spelade låtarna från den gyllene eran inom etiopisk populärmusik. 1977 gjorde Walias Band albumet Tche Belew (Kaifa Records), där även Mulatu Astatke medverkade. Originalet har sålts för ett par tusen dollar. Hoppas att den kommer ut på nytt någon gång.

I början av 80-talet turnerade Walias Band i USA och flera av medlemmarna valde att hellre stanna i USA än att återvände till hemlandet som präglades av ett kallt musikklimat under Mengistus diktatur. Hailu Mergia började arbeta som taxichaufför i Washington, men drev en klubb under några år, delar av Walias Band fortsatte som Zula Band, och så spelade han in musik på analog synth (Yamaha DX7), elpiano, trummaskin och dragspel.

Hailu Mergia & His Classical Instrument är en av de skivor jag lyssnat allra mest på i år. Varenda ton, melodi, harmoniken, ja, allt, är helt och hållet etiopisk musik, samtidigt skapas en märkligt suggestiv och böljande känsla med syntharna och dragspelet, det är drömskt och direkt, spacejazzigt skrev jag någonstans, nja, kanske inte, men melodierna svävar omkring, elpianot klingar som ett stjärnfall, det är dansant och tillbakalutande, med en harmonisk skruv som bara finns i etiopisk musik.

Det var 20 år sedan Hailu Mergia spelade live. Nu är han ute på en europaturné och besöker bland annat Göteborg och Stockholm (mer info i kalendariet). Med sig har han Mike Majkowskij (kontrabas) och Tony Buck från The Necks på trummor, två musiker från Australien, baserade i Europa.