Hairybones: Snakelust (to Kenji Nakagami)

Hairybones
Snakelust (to Kenji Nakagami)
Clean Feed CF252CD (Plugged)

Publicerad: ons, 2012-11-21 13:00

Snakelust är inspelad på festivalen Jazz Em Agosto i Lissabon förra året. Jag tar mig tillbaka till 2009 när Hairy Bones (Peter Brötzmann, Toshinori Kondo, Massimo Pupillo, Paal Nilssen-Love) spelade på Nya Perspektiv i Västerås. En konsert som jag tyckte var mycket bra även om den bleknat i minnet jämfört med Hijokaidan och Akira Sakata & Chikamorachi som spelade samma helg. Det jag minns mest - förutom musikens kraft – var Toshinori Kondo, som satt på en stol och spelade trumpet, ofta elektrifierade han sitt instrument på något sätt, vilket skapade en ilsken, spännande ton som bråkade och snackade med Brötzmanns blås, Pupillos hårda elbasspel och Nilssen-Loves imponerande trummande.

Detsamma gäller nu. En låt, i 53 minuter, "Snakelust", som tillägnas den japanska författaren Kenji Nakagami (1949-1992) som mest är känd för samhällskritiska noveller, en av dem heter Snakelust. Kondo kan även spela mjukt, som en halvtimma in i konserten ungefär, där det är Bitches Brew en stund innan musiken går in i en obestämd zon, trevar sig fram, till att Brötzmann på egen hand spelar, tror jag, tarogato; han spelar även klarinett och tenor- och altsaxofon. Häftigt att Peter Brötzmann fortfarande är så ohyggligt bra, jag hör ingenting som tyder på att han är trött eller att han upprepar sig själv på ett tråkigt sätt.

Last Exit dyker upp i skallen ibland, Massimo Pupillo är det här bandets Bill Laswell, det hade varit intressant med en gitarrist i sättningen också – Keiji Haino, till exempel – men de fyra håriga benen behöver inget femte hjul när de tar sig ut ur den lugnare gläntan och trycker ut jabbande rytmer och när alla samlar sig, i kollektiva energiregn. Fint slut. Blåa balladtoner i en minut. Musiken har landat. Tackar för sig. Jag lyssnar från början en gång till.