Bolage 005
Håvard Stubø / Daniel Franck / Håkon Mjåset Johansen
Wes!
Bolage 009
(frijazz)

Publicerad: tis, 2009-09-29 22:30

Att tolka en hel skiva är ovanligt inom frijazzen. Kanske är det i många fall också en omöjlighet och till och med befattat med en inneboende motsättning, det är ju trots allt fri jazz vi talar om! De enda exempel jag kommer på är John Coltranes ”Interstellar Space” som spelades i sin helhet av gitarristen Nels Cline och trumslagaren Gregg Bendian 1999 och Rovas ”Electric Ascension” (2005) av samme Coltrane.

Nu kommer i alla fall Don Cherrys ”Complete Communion” (Blue Note 1965), inspelad av tre begeistrade norrmän, tenorsaxofonisten Atle Nymo, basisten Ingebrigt Håker Flaten och trumslagaren Håkon Mjåset Johansen. Och det fungerar utmärkt! Skivans två sviter innehåller en så pass utmejslad tematik och melodik att det är möjligt.

Det är smart att banta ner ensemblen till en trio, originalet var ju en kvartett med Don Cherry, kornett, Gato Barbieri, tenorsax, Ed Blackwell, trummor, och Henry Grimes, bas. Att ha med en kornett eller trumpet skulle troligen ha känts lite för mycket, speciellt när musiken rör sig så nära originalet som i detta fallet.

Kanske ska man problematisera att nytolkningen inte tillför några större musikaliska nyheter i form av större förändringar i arrangemangen eller annat. Men jag ser ingen anledning till det, trion tillför istället sina egna röster och spelsätt. Och inte minst förädlar de musik som annars riskerar att falla i glömska. Jag skänker också en tanke till den klassiska musiken där nyinspelningarna av Mozart, Beethoven och andra storheter är legio. Om där, varför inte i jazzen?

Trion lyckas utmärkt att fånga lättheten och drivkraften som genomsyrar nästintill all musik signerad Don Cherry. Trippande bas och trummor och nästan lyrisk tenor, som då och då river upp snitt i musiken. Soundet är torrt och varmt och det hela genomsyras av en sådan glädje att det är svårt att inte smittas. ”Complete Communion” är ett mästerverk och var Don Cherrys första skiva under eget namn. Före det hade han spelat med Ornette Coleman, Sonny Rollins, Albert Ayler och New York Contemporary Five.

Den norska rytmsektionen med Ingebrigt Håker Flaten och Håkon Mjåset Johansen för fram musiken på ett strålande sätt. De har ett fenomenalt driv i spelet. Atle Nymo å sin sida bär ett tungt ansvar som solist, men han gör det med den äran. När det behövs glöder hans tenor av iver och han har inga problem att gå ner i varv och spela lena tematiska figurer när så behövs. En skitbra skiva!

På samma bolag finns även en annan trioskiva. Gemensam nämnare är trumslagaren Håkon Mjåset Johansen och viljan att tolka en jazzmusiker. Tillsammans med gitarristen Håvard Stubø och basisten Daniel Franck spelar de Wes Montgomery-låtar. Kanske inte helt oväntat när titeln är ”Wes!”. Jag har ingen större relation till Wes Montgomery, som är en av de stora jazzgitarristerna, så jag har svårt att jämföra med originalet.

Hur som helst gillar jag många av låtarna på ”Wes!”. Det finns ett driv i framförandet som liknar det hos trion som spelar Cherry. Torrheten i soundet är än mer tydligt och Håvard Stubø spelar med en ren ton och ett distinkt anslag. Det låter metall om strängarna. Trummor och bas driver och svänger men har i övrigt en ganska tillbakahållen roll, Stubø står i centrum.

Musiken är varierad. Låtar som ”Full House” och ”Twisted Blues” studsar fram medan ”West Coast Blues” genomsyras av ett coolt västkustsound. De enda icke-Wes-låten de spelar är Monks ”Round Midnight” som de gör en mjuk och fin version av. Även detta en bra skiva som i all sin sofistikerade charm har udd. God jazz helt enkelt!

Bakom Bolage står Tord Krogtoft och Håvard Stubø, båda från Narvik i norra Norge. Och skivbolagsnamnet kommer från svenska Luossavaara Kirunavaara Aktiebolag, LKAB, eller Bolaget, som ortsbefolkningen säger, som är hamnstadens stora företag. I hamnen lastas malm från Kiruna och skeppas ut över världen. Likt Bolage, som hittat en ny hamn i Oslo.