Halle/Nickelsen/Kjellberg Echidna

Halle/Nickelsen/Kjellberg
Echidna
Ilk 139

Publicerad: tis, 2009-10-13 15:25

Kyrkans rum är en alltför outnyttjad plats för intressant musikskapande. Förutom ofta fin akustik och många gånger mäktiga orglar smittar rummet av sig i respekt och eftertanke. Bortom religiositeten kan rummet i sig lyfta upp saker till högre nivåer eller klä dem i mystik och storslagna stämningar.

Den norsk-danska trion Gunnar Halle (trumpet), Steinar Nickelsen (keyboards) och Jeppe Kjellberg (gitarr) är ett exempel på detta. Med ”Echidna” har de skapat ett stämningsfullt album som är vackert och skrämmande på samma gång. Åtta timmar improvisationer inspelade i två av Köpenhamns kyrkor har tvingats ner till 44 minuter. Men inte till något kompakt och fragmentiserat, det utdragna och svävande finns kvar.

Det sistnämnda kanske framförallt i den 17 minuter långa ”Aquila Chrysaeto” som får ses som skivans huvudnummer. Med en luftig ljudbild andas det länge försiktighet och tvekan. Gitarren fångar fina vågrörelser, medan syntar och elektronik sträcker ut sig bredvid trumpetens lågmälda långt ljudande toner med arv av Jon Hassell och Arve Henriksen . Under låtens senare del bryts dock det svävande av mer händelsrika inslag.

Övriga låtar är av mer skiftande karaktär, även om det lågmälda är en genomgående stämning. I ”Giraffa Camelopardalis” finns vissa influenser av Supersilent, om än inte lika taggat och kompromisslöst, men dock får det ganska intressanta effekter i detta sammanhang. Trots det är helhetsintrycket något dubbelt. Visst lyckas de bra med att forma intressanta ljudbilder fyllda av stämningar. Men inte hela tiden, ibland blir det lite för ”snyggt”, framförallt trumpeten är flera gånger lite för ren och tillrättalagd för min smak.

Jag skulle gärna ha sett en fortsättning på de två tre inledande minuterna av den första låten. Utan att bli stökig är gitarren så distad att den nästan faller isär. Tillsammans med svajande elektronik/keyboard skapar den en underbar psykedelisk liten värld som trion gärna hade fått vidga.