Hannes Buder: Changes II

Hannes Buder
Changes II
Umlaut Records, ub006

Publicerad: tis, 2015-03-31 12:09

Hannes Buder är en rätt intressant gitarrist. Man vet inte riktigt var man har honom. Derek Bailey förändrade för all tid den europeiska improgitarren och ofta är det svårt att bryta sig loss från hans arv, men Buder lyckas dock ganska bra. Anledningen är att han har en svaghet för folkmusik och melodik och besitter en romantisk ådra som många improgitarrister inte gärna närmar sig.

Changes II presenterar Buder solo, både på gitarr, tramporgel och flöjt och det är en varierad men sammanhållen skiva som är lätt att ta till sig. Styckena är en blandning av improvisationer och traditionella tyska folksånger, de senare vilka får sig en ganska bluesig tolkning. Det är en rolig idé att bearbeta dessa gamla folkvisor för de erbjuder Buder en plattform för melodisk och stundom dramatisk improvisation.

På ett par spår hörs både gitarr och orgel och orgeln vävs in på ett strålande sätt och blir nästan som en förlängning till gitarren. När den blir soloinstrument svalnar intresset dock något och på grund av en viss enformighet. Bäst är Buder när han spelar yviga fraser på gitarren, när han släpper de tonala centra han ofta bygger upp kring och bara låter fingrarna gå. Då är det en mycket stark gitarrist som jag hör. Men vi får inga vräkiga teknikuppvisningar utan snarare hjärtliga kommentarer och små funderingar.

I all sin enkelhet är Changes II rätt trevlig. Man kan invända att musiken ibland känns banal, att ticksen är för många och att djupet saknas. Men det gör inte så mycket. Musikens otvungenhet och Buders nyfikenheten gör att man håller både intresset och humöret uppe.