Hans Koch, Gaudenz Badrutt: Social Insects, Flexionrecords

Hans Koch, Gaudenz Badrutt
Social Insects
Flexionrecords flex 004

Av: Thomas Millroth

Publicerad: tors, 2012-12-06 20:25

Den synålstunna elektroniken av Gaudenz Badrutt möter här den schweiziske basklarinettisten Hans Koch. Just det, Hans Koch. För mig är han en av den europeiska scenens mest bevarade hemligheter, som man brukar säga då någon är berömvärd men inte känd för det.

Badrutt lägger ut elektroniken som en yta av glänsande staniolpapper. Men Koch är där och trycker långsamt till det. Vågor, skrynklor, hål och revor uppstår, som Badrutt måste fylla i, reparera och täta.

Ljudbilden är svävande och snart tecknas mörka och ljusa linjer parallellt.

Och snart snörvlar Koch på så att det ekar instrumentets trä, klaffar klapprar och läppar pressar rörbladen. En betydligt gropigare väg fylld av olika material ligger framför Badrutt än vanligt. Om Jonas Kocher (se recension) töjde och böjde musiken hackar, hugger och smakar Koch glupskt på den.

Men Koch kan också sin minimalism och förmår att med minsta märkbara andning skapa en lätt böljande linje av instrumental värme under gälla dröjande elektroniska kurvor. Och stundtals har de ett slags snabb pennfäktning sinsemellan, där det är svårt att sära klaffar och knappar.

Då och då drar de igång de där eviga ljuden som verkar snurra runt i en loop, men ändå glimmar ständigt varierande. Ofta kommer mörka toner in, det känns varmt och också hotfullt. Här finns ett långt sådant stycke som böljar fram runt runt runt. En evighetsslinga, som närmar sig suggestiv hypnos utan att någonsin spela med volymen. Tätheten i strömmen av musik räcker.

Oväntat dyker knapprassel upp eller några förflugna oljud ur elektroniken. De två är två röster som andas ord och ton tillsammans. Välkomna till en musik som aldrig sneglat åt något håll och inte kompromissat en enda sekund. Romantiskt? Nej. Bortom etiketter? Ja!

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry