Hanuman Jazz Quartet: Hanuman Soundhousing

Hanuman Jazz Quartet
Hanuman Soundhousing
Leo Records, CD LR 691

Publicerad: ons, 2014-03-19 12:05

Musik ska byggas utav glädje skanderade Lill Lindfors 1978. Det är en fin tanke som är väl värd att reflektera lite över. När det gäller italienska Hanuman Jazz Quartets skiva Hanuman Soundhousing kunde ingen annan fras vara mer passande.

Först måste jag kort nämna omslaget som jag fastnade för; underbart tecknade små hus med underliga former och mjuka färger. Barnsligt skoj och trevligt. Jag ler. Nåväl. Sättningen är sax, klarinett, bas och trummor och det bjuds på modern, ganska snäll jazz. Ett litet tema och sen solon, man spelar fint, inte många yviga gester, inga större chanstagningar. Musiken är polerad, snudd på slick. Det låter ganska ordinärt och erbjuder inget nytt alls faktiskt.

Men! Det finns en sak på den här skivan som gör att den lyfter över mycket annan "jazzmusik". Hanuman har kul. Man riktigt känner det. När jag satte på skivan tänkte jag att, njae, det var nog inte musik för mig. Men så märkte jag att jag inte riktigt kunde stänga av, det var något som höll mig kvar. Glädjen. Jag går inte igång på musiken men jag går sannerligen igång på känslan i musiken, känslan av att Hanuman Jazz Quartet har fin stund tillsamman och att de njuter av att göra det de gör. De är inga virtuoser på sina instrument, inga stora kompositörer, men de har stora hjärtan. Och ofta räcker det senare baske mig ofta längre än det förra. Det är inte så värst ofta man upplever musik så genomsyrad av spelglädje, så trots att den inte är i min smak har den gett mig mycket. Hanuman Soundhousing har gjort mig glad.