Harmonize Most High: Babylon (Ruby Red)

Harmonize Most High
Babylon
Ruby Red Editora RR16

Publicerad: tis, 2009-10-06 22:08

Harmonize Most High är en ny och mycket trevlig upptäckt på det portugisiska bolaget Ruby Red. Kvintetten kommer från New Jersey och lirar mestadels frijazz och psykedelisk folkmusik med en österländsk klang, vilket kan förklaras genom att saz, setar och bouzouki finns med i arsenalen av instrument. Det aggressiva, mullrande, larmande har lagts åt sidan och anslaget drar mot det meditativa och fria. Visst skriar saxofonerna stundtals, men ofta som ett element i bakgrunden.

”Acra” öppnar med dubblerad sång och kvittrande flöjter. Låten ebbar ut i en indisk raga där tablans shayeeskinn skapar sköna övertoner, ihärdigt framklappade under en svävande blåssats. ”Goath” är ett mer intensivt spår med jazzgitarr och Don Cherry-vibrerande blås. En spirituell utflykt, med ett fritt och mjukt växelspel mellan de olika instrumenten. Saxofonen kvider känslosamt. Daniel Carter har en skön känsla när han blåser, ömsom smekande, ömsom klösande – innan han avslutar med hela registret.

Strilande regn faller på klarinetten i ”Bezetha”. En abstrakt ljudbild sköljs fram medan sorgen viner ur den blänkande svarta tratten. Som ett nätt litet mellanspel, glänsande vackert i sina dova kulörer. Avslutande ”Zion” böljar mellan intensiva och stillsamma partier. Det är en stilig kombination mellan psykedeliska stämningar, österländsk folkmusik och fräsande frijazz.

Ett annat spännande inslag dyker upp på låten ”Moriah”. Dälek kliver fram från ingenstans och börjar battla mot saxofonen. Ett modigt grepp som fungerar oväntat väl. Däleks rapp är laidback och det uppstår en urban känsla i den utsvävande psykedeliska musiken. Resan går tillbaka till gatan via den djupa skogen.

Jag gillar verkligen Harmonize Most Highs växlingar – och fusioner – mellan folkmusik och frijazz. Babylon är en skiva med skickliga musiker, allvarligt och samtidigt lekfull. Influenserna blandas vida och resultatet är kittlande och lätt – jag hoppas verkligen på fler släpp från denna vitala grupp.