Harps of Fuchsia Kalmia: Burning With

Harps of Fuchsia Kalmia
Burning With Your Old Joy In The Terminal Sun
Ikuisuus Iku-012

Publicerad: fre, 2009-10-09 10:46

Harps of Fuchsia Kalmia är italienaren Salvatore Borrellis soloprojekt. Till skillnad från musiken han skapar i namnet (etre) har han förflyttat sig bort från elektroakustik och digitalt brus till en helt akustisk värld. Han har tagit en välbehövlig paus från maskiner och laptops. Själv beskriver han det själv som ett starkt behov att arbeta med händer, röst och kropp. Att gå bortom elektrisk abstraktion och återvända till grunderna. Han spelar alla instrument själv, förutom på första spåret då landsmannen Valerio Cosi gästspelar på saxofon.

I centrum står gitarren. Bashoinspirerat fingerplock och improviserade partier blandas med toner från droneinstrument som dulcimer, srutibox och stränginstrument som bouzouki och keltisk harpa. Delikata arrangemang, pendlandes mellan improvisation och komposition, utgör grundskisserna i Salvatore Borrellis musik. Stycket "Frammenti di una sconfitta sulla strada di casa (in memory of Luciano Cilio)" har samma vemodigt vackra arrangemang som Luciano Cilio skapade, medan "The Second circle in the third body" är ett stegrande stycke som tråcklar mönster av stråkar, lösa gitarrsträngar och intensiva handrörelser. Gitarrspelet är initierat och känslofyllt och rör sig lika väl genom det fri såväl som det mer inramade.

Det är en överraskande vacker skiva och Salvatore Borrelli vilar väl i rummet mellan improvisation och komposition. Det är varsamt och tätt, med en musikalisk kropp som känns lätt som luft, trots att Burning With Your Old Joy In The Terminal Sun är ett verk som utgår från vår cykliska natur och döden, speglat genom olika människors sinnesstämningar (Maya Deren, Luciano Cilio, Carole Schneemann, George Bataille och Derek Jarman). Det är hur som helst stark musik som skapats av en mycket visionär och spännande musiker.