Hassle Hound_Born in again

Hassle Hound
Born In Again
Staubgold, STAUBDIG 004CD

Publicerad: ons, 2010-09-01 00:22

Hassle Hound heter en trio från Glasgow som gör förtjusande folktronica – folkmusik på folkdatorer för folk som är som folk är mest, ni vet. Med fingret på samplern klipper de fram en avskalad och primitiv lo-fi-värld det svänger om, med skir sång till spröda akustiska klanger och därtill färggrant trasiga beats.

Som genre är den samplebaserade, popiga folktronican inte utan innovatörer. The Books med sina briljanta text- och ljudfragment rör sig i sin egen hemisfär. Till släktingarna skulle jag också räkna Tunng, Kieran Hebdens Four Tet, varför inte Kim Hiorthøy. Den eventuellt röda tråden är en electronica som inte rodnar för folkmusikens mer episka, yviga gester. Lägereldsmusik för en Kaoss Pad-generation som hittat nya ingångar i gamla vanliga låtstrukturer – refränger, stämsång, gitarrlicks, jisses, jo så långt har det faktiskt gått.

Born In A Night är en välblandad historia. Kitschiga melodier får liv i rätt komplexa arrangemang. En knivsudd från gullig tralalapop à la Jens Lekmans epigoner öppnas lekstugans dörr mot någon slags psykedelisk virvelvind, den självmedvetna naiviteten slappnar, det blir plötsligt riktigt intressant. Av tunna elgitarrer utan effekter, vinylrispiga pianoharmonier och plonkiga slagverksljud formas musiken också av soundscapes, diskret brus, elektroniska ljud och annat samplern fångat upp.

Som musik baserad på refererenser är det lätt att förvillas. Låten ”Metropolitan Tower” inleds med ett beat som jag kan svära på är samplat från Cans ”Mushroom” tills jag hör att det är nog inte alls. ”Everything Turns” bärs fram av sång ömtålig som vore det Radiohead, men där finns också ett anarkistiskt, knasigt släktdrag med Animal Collective. Lägg till Matmos och Vicki Bennetts fantastiska People Like Us-projekt. Ett eklektiskt sällskap, plundrarnas musik.