Hauschka Room to Expand

Hauschka
Room to Expand
FatCat/130701, 1306 (Border)

Publicerad: mån, 2009-10-26 01:50

Att Max Richter tidigare har gett ut skivor på FatCats underetikett 130701 ger en fingervisning om den Düsseldorfbaserade pianisten Volker Bertelmanns album ”Room to Expand”. Och likt Richter skapar han en fantastiskt vacker musik med element från klassisk musik, electronica, minimalism och pop.

Av skivans tolv låtar – vilka är mellan tre och fem minuter långa – fastnar jag framförallt för dem med en mer poppig estetik. Det är enkelt, tillgängligt och inte minst finns det melodiska teman som är både harmoniska och charmiga. Låtar som ”Zahnluecke”, ”La Dilletante” och ”Belgrade” är små pärlor som trots sin mollstämning sprider glädje och värme. ”Zahnlueckkes” upprepade tretakt med ackordsbyte i vad som skulle kunna kallas för stick är delikat. Det repetitiva inslaget finns även i inledande ”La Dilletante” som backas upp med arrangemang av stråkar. På ”Belgrade” är stråkarna utbytta mot blås och ljud från preparerat piano bildar upprepade rytmiska figurer som samverkar fint med de klingande pianotonerna.

Vad som skiljer Hauschka från andra inom samma musikaliska område är hans intresse och fascination för att preparera pianot med diverse föremål som kilar av gummi och läder, aluminiumpapper, gaffatejp, gitarrsträngar med mera. Preparationerna ger pianot ett utvidgat ljudspektrum och ljuden får en mer rytmisk karaktär. Samtidigt låter han klangerna klinga ut med ”vanligt” pianospel. Viktigt är att de preparerade ljuden sällan har en ledande roll i musiken. De har snarare funktionen som komplement och rytmiskt komp.

Låtarna är väl sammanhållna och svävar sällan ut i soloexkursioner. Det klangliga pianot håller upp de melodiska grunderna. Det minimalistiska inslaget är stort med ofta upprepade fraser. Inte minst i den mycket fina ”Paddington”. Det är mjukt samtidigt som det finns en tilltalande skärpa med distinkta figurer.

Hauscka är en mycket spännande form av modern pianomusik som samtidigt inte räds att ta in inslag av stråkar, blås och i några fall bas och trummor. Gillar man Max Richter, Ryan Teague, Greg Haines med flera finns all anledning att ta till sig Hauschkas musik.