Hauschka Snowflakes

Hauschka
Snowflakes And Carwrecks
Fat cat 075

Publicerad: tis, 2009-09-29 21:02

Under artistnamnet Hauschka har Volker Bertelmann på några skivor utforskat möjligheterna med preparerat piano. Inget nytt, tänk John Cage, och många andra, och nu senast på Perspectivesfestivalen kunde man se holländaren Cor Fuhler som är ett annat av dagens namn som laborerar med preparerade pianon. Han hade bland annat e-bow, en liten radio och en smurf i pianokroppen. Ett fint minne när Fuhler gick ifrån pianot en stund, liksom för att se vad instrumentet skulle hitta på.

Hauschkas album ”Room to Expand” från 2007 lyssnade jag en del på. Fastnade särskilt för låten ”Old Man Playing Boules”, en stillsam, fantasieggande låt lite i samma trakter som Colleens musik med speldosor. Och skivan väckte en del bilder, som att bläddra i ett fotoalbum. Men den försvann fort in i glömskans korridorer.

”Snowflakes and Carwrecks” har två problem. För det första är jag förvånad över att Hauschka inte gör mer av sina intentioner. Det är mycket stråkar, och pianosoundet är tämligen konventionellt. Han bryter inga mönster alls. Och låtarna fastnar dessutom i en gråzon mellan pop och konstmusik. Det händer sällan något spännande, småfint sådär, nynnvänligt ibland, men i längden tråkigt.

”Wonder” påminner mycket om Hans Appelqvists melodivärld. Men där den egensinniga svenska musikern bygger sina låtar kring tankeväckande koncept och ofta arbetar med fältinspelningar, finns här bara en trallig melodi som saknar djup. Jag är förtjust i inledningen till ”Tanz” men det är mest för att det låter som Arthur Russels cellomusik. Låten håller på alldeles för länge, i nio minuter, den dansar, dansar, men snurrar runt i enformiga rörelser.

Han har helt säkert lyssnat mycket på Steve Reich och diverse kammarmusik. Men vad vill musiken? Nej, en besvikelse. Hauschka borde strunta i stråkar och experimentera vidare. Men hoppas att fler musiker preparerar pianon. Det känns faktiskt fortfarande som ett outvecklat fält.