Hauschka Versions of The Prepared Piano

Hauschka
Versions of The Prepared Piano
Karaoke Kalk 38

Publicerad: lör, 2010-01-09 21:40

Tidigare i år kom Düsseldorfbaserade Volker Bertelsmanns (aka Hauschka) ”A Room to Expand” på skivbolaget FatCat. Med sitt preparerade piano formade han ett väldigt fint album med både moll och charm. ”Versions of The Prepared Piano” har egentligen inte med detta album att göra utan består av remixer av låtar från albumet ”The Prepared Piano” som kom ut på Karaoke Kalk för två år sedan.

Liksom Ryan Teague, Max Richter, Greg Haines med flera tillhör Hauschka den framväxande genren där den klassiska musiken möter pop och electronica. Och det är också ur denna befruktande korsning som mitt intresse för ”Versions of The Prepared Piano” är som starkast. För här har Bertelsmanns preparerade piano i än större omfattning dragits in i popens språk med remixer av bland annat Barbara Morgenstern, Vert, Frank Bretschneider, Mira Calix och Tarwater. Även om jag föredrar Hauschkas vanligtvis stramare sound, fungerar hans spel som en väldigt god grund att forma pop på.

Hauschkas piano används väldigt olika. Ibland bara som komp i bakgrunden, ibland får det ett större genomslag som exempelvis hos Mira Calix. Barbara Morgenstern och den numera poppiga Vert låter inte så annorlunda jämfört med hur de brukar låta. De flesta har lagt på sång.

Ok, allt blir inte så där väldans intressant att lyssna på men det finns några fina spår. Takeo Toyama gör en underbart vacker version av ”Traffic”. Spröd japansk sång till piano och en kontrabas, toppat med klarinett. Melankoliskt så det förslår. Hos Eglantine Gouzy blir ”Two Stones” en charmigt stillsam låt. Och Barbara Morgenstern blandar upp pianot mycket fint med sin analoga pop och jag tycker att Hauschkas tillskott ger henne en ytterligare dimension.