Heddy Boubaker Dig!

Heddy Boubaker
Dig!
Petit Label 015

Publicerad: ons, 2013-03-06 11:49

Kanske ska man se Dig! som den franske musikern och improvisatören Heddy Boubakers farväl till saxofonen. 2011 la han av hälsoskäl instrumentet på hyllan till förmån för analog modularsynt och elektrisk bas, och skivan är inspelad mellan 2010 och 2012. Exakt hur det förhåller sig vet jag inte då min franska är obefintlig och informationen på skiva och sajt är just på detta språk. Dock är elva av skivans tolv spår inspelade med saxofon – framförallt altsax men också lite bassax – och objekt, det tolfte är med modularsynt. Hur som helst, Boubakers musikaliska bana är lång och bred, han började i punken för att alltmer träda in i improvisationsmusiken. Han har spelat med namn som Birgit Ulher, Eddie Prévost, Mazen Kerbaj och har valt att lyfta fram saxofonens mikrotonala och krasst ljudande sidor, inte sällan förstärkta.

Men till skillnad från många andra inom området låter han ofta volymen och densiteten vara hög, det kan till och med närma sig noisemusikens larm. Han jobbar rytmiskt och längsgående, med instrumentets klaffar formar han i ”The Real Sexlife of a Banana” figurer som rör sig bredvid väsanden och klanger. Det rytmiskt starka återkommer på ”The Duration of One Moment” och det är nog det jag gillar mest hos Boubaker, när instrumentet får en perkussiv funktion. Väsandet, prasslandet, bubblandet har vi ju hört så många gånger förr, om än det är fascinerande. Med modularsynten går Boubaker in i den elektroakustiska världen på den nära tio minuter långa ”Lazy Unicorn Drips”. Men visst finns det likheter med det han gör på saxofonen, vassa klangdroppar bildar rytmiska mönster och pågående klanger dras ut över tid.