Hélène Breschand: Les Incarnés

Hélène Breschand
Les Incarnés
DAC Records, DAC20141

Publicerad: tors, 2014-06-26 19:25

Hélène Breschand är en musikalisk kameleont som med sin harpa sedan slutet på 90-talet är aktiv inom ett flertal genrer. Samarbetena innefattar nutida kompositörer såsom Luciano Berio, jazzmusikerna Michael Doneda och Sylvain Kassap, och elektrikerna eRikm och Christian Marclay för att bara nämna några få. Hennes första soloskiva Harpiste (In Situ) kom redan 1999 varpå ytterligare en, Le Goût Du Sel, släpptes 2006 på franska skivbolaget D'Autres Cordes (eller DAC) som nu även står för Breschands tredje soloverk Les Incarnés.

Skivan öppnar med svag röst och en svåridentifierbar harpa. De båda smälter samman och blir stundtals oseparerbara. Det är en trevande inledning, men musiken växer fort och utvecklas till något riktigt spännande. Elharpan gör sitt intåg och låter som en gitarr i identitetskris; bekant men ändå annorlunda. Skivan igenom varvar och balanserar Breschand drones med kantigt plinkande som med sin dist är snudd på punkigt. Och plötsligt kan skimrande ljud i flytande former uppstå, den akustiska harpan står för de mindre och glesare tonerna. Vackra melodier får också utrymme och bidrar med ytterligare en dimension. Musiken är mörk men livlig, suggestiv men tydlig. Det är varierat och omväxlande men sammanhängande och konstant spännande. Musiken är knivskarp och riktningen är solklar.

Det är kul att ställas inför en ljudvärld man inte är van vid. Jag vet inte hur en harpa fungerar och jag undrar ofta hur Breschand skapar musiken. Det ligger stundtals flera lager av ljud. Är det gjort i realtid? Är det dubbat? Är det elektronik inblandat (utöver elharpan)? Jag vet inte och det känns skönt att inte veta. Det låter i vilket fall som helst väldigt bra, ljudet är stort och levande och musiken är fantastisk. Harpan är ett fascinerande instrument med till synes oändliga uttrycksmöjligheter, och det är minsann inte varje dag man får höra en skiva med improviserad soloharpa. Så lyssna och njut av något annorlunda. Les Incarnés är riktigt, riktigt bra.