Henrik Rylander & Leif Elggren Gottesdienst

Henrik Rylander & Leif Elggren
Gottesdienst
Ideal 039

Av: PM Jönsson

Publicerad: mån, 2009-11-16 02:14

Mina kunskaper i den kristna kyrkans ritualer är medelmåttiga. Istället för att försöka förklara vad gottesdienst betyder är det bättre att citera uppgifter hämtade från kvartalstidskriften www.gottesdienst.org.

”The German word Gottesdienst (literally, "God's service") is appropriately defined as both "divine service" and "public worship." The first and fundamental definition portrays God's sacramental service toward man in the preaching of the Word and the administration of the Sacrament. The second and subordinate definition portrays man's sacrificial service toward God in the offering of hymns, prayers, etc. Gottesdienst proposes that the historic Divine Service of the Western Christian Church is more than Christian antiquity. It is a theological treasure which is most fitting for today's Christian Church. The slogan, Leitourgia Divina adiaphora non est, (lit., "The Divine Liturgy is not adiaphora [indifferent things]") reflects this conviction.”

Inte konstigt att skivan hämtar namn från kristendomen. Huvuddelen är en liveupptagning från en konsert under Spirekvällen på Gasfestivalen i Göteborg 4 oktober förra året där bland annat Philip Jeck, Fennesz och BJ Nilsen framförde musik i Masthuggskyrkan. Henrik Rylander och Leif Elggrens mellanspel ägde rum i kyrkans krypta. Jag var där, men lyckades inte få någon bra plats och hörde delar av konserten på avstånd. Volymen var magstark, folk satt nära. En bild som medföljer illustrerar den ceremoniella atmosfären. Herrarna sitter bakom en gigantisk ljuskrona med levande ljus.

Min första reaktion vid stereon är att jag förbannar mig själv över att jag inte trängde mig in i kryptan och bevittnade konserten. Det måste ha varit en speciell upplevelse. Fysisk. Kanske psykisk. Och ett komplement till resten av kvällen där Philip Jecks möte med kyrkoakustiken var en stor höjdpunkt. Ideal har gjort ett gott försök att överföra atmosfären: ljudet är toppen och skivan har drag av programhäfte, ett rött kors på omslaget som kontrasterar mot svart bakgrund. Det ser lite ockult ut. Och det är kul att en såpass unik händelse dokumenteras. Man kan blunda, försöka ta sig in i ett trångt rum, kanske sitta i en klädkammare, tända ljus, och skruva upp volymen.

Skivan är uppdelad i tre delar. Först ”Gottesdienst”. Ett 20 minuter långt stycke där vad som låter som en orgelloop upprepas och upprepas och möter noiseknaster och ilande rundgångs(?)-ljud. Ibland hörs det en röst, gissningsvis Elggren, vad han säger är svårt att uppfatta. Meningar och ord på engelska, i slowmotion, som tynar bort, kämpar för att komma fram inuti de elektriska ljudvågorna. Huruvida musiken och texten kritiserar eller leker med religionens språk och koder vet jag icke. Men jag gillar det. Starkt. Hypnotiskt. Det är ruskigt varmt. Svetten rinner. Kanske för att det är högsommarvärme när jag lyssnar och skriver. Men det känns som lågorna är nära, jag trycks ihop, kryptan faller sönder, rummet sugs ihop till ett nyckelhål.

”Gottesdienst (buried dogs & hidden prayers)” är ett stycke drone. Re-work by The Idealist står det, alltså torde The Idealist, Joachim Nordwall bearbetat musiken av Rylander & Elggren. Fladdrande muller i bakgrunden. Vågor att gå ner i, omfamnas av, även här värme, jag är enkelspårig, men det är som att cirkla ovanför en vulkan, titta ner, lockas, avvakta, det stannar av efter tio minuter, vingarna får ny kraft, vi lyfter, seglar långsamt mot havet. ”Gottesdienst” nummer tre är en mix av C.P.U. Här får tystnaden stor plats. Allting bryts ner. Ljuden ligger och vibrerar. Håligheter. Ursprungsmusiken undersöks med vassa föremål.

”Gottesdienst” trycks i 500 numrerade exemplar. Slå till.

(Publicerad 2006)

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry