Henrik Walsdorff / Adam Pultz Melbye / Kasper Tom – Grøn

Henrik Walsdorff / Adam Pultz Melbye / Kasper Tom
Grøn
Barefoot 022

Publicerad: tors, 2013-07-11 20:54

Hösten 2008. Jag och min själslige broder och tillika Correction-medbrottsling Emil Åstrand-Melin hade packat våra kappsäckar och flyttat till Berlin. Vi kände inte en kotte där och de första vi lyckades få kontakt med var ett gäng danska musiker, varav en hette Kasper Tom. Vi umgicks, drack öl, gick på konserter och spisade musik tillsammans. Kasper Tom är en trummis med rötter djupt rotade i jazzmyllan och trots de fria utflykter han beger sig på ligger hans själ och hjärta i den gamla goda jazzen. Han visar det dock inte så tydligt. Han brister inte ofta ut i swing, och bop-fraserna haglar inte direkt. Men svänget är där, drivet är där, glöden är där!

Nu, några år senare, hör vi Kasper Tom på skivan Grøn, inspelad i Odense i juni 2012. Han spelar tillsammans med Henrik Walsdorff och Adam Pultz Melbye. Melbye har spelat med bland andra Brötzmann och Henrik Walsdorff härjade i Berlin under tiden jag bodde där. Han är medlem i Globe Unity Orchestra, och Soko Steidle för att bara nämna två. Jag hörde honom flera gånger och det som slog mig om och om igen var den energi och passion han alltid spelade med. Det var alltid 100 procent, aldrig någon tvekan och inget gjordes slentrianmässigt. Walsdorff har precis som Kasper Tom nära till bop och melodik och det skulle vara föga förvånande om man hittar en del Jimmy Lyons eller Marion Brown i hans skivpåse.

Kasper spelar med en finkänslighet och blir aldrig vulgär i sitt fria flöde. Han använder ofta vispar och det är de små gesterna som ger skjuts åt musiken. Walsdorff spelar heller aldrig över, den som faktiskt spelar hårdast och intensivast är Pultz Melbye. Han sliter i basen i stundtals Kowaldiansk anda. På det hela taget är musiken på Grøn lugn och lätt, behärskad och självsäker, men ändå energisk. Det låter som att trion har all tid i världen att utveckla varje idé. De rör sig i vältrampade stigar i frijazz-skogen, men fingertoppskänslan och lugnet gör att det känns friskt och skönt.