Hijokaidan Polar Nights Live

Hijokaidan
Polar Nights Live
Pica Disk Pica005

Av: Mats Gustafsson

Publicerad: sön, 2009-10-18 23:46

Legendariska ljudterroristerna Hijokaidan har alltid gjort vad de kan för att förstärka bilden av den japanska extremmusiken som överlägsen andras försök att på samma tumultartade sätt kombinera söndermanglad psykedelia och noise. Inledningen av den här skivan, som spelades in live i Oslo under 2006, lever sannerligen upp till historien med en våldsam gitarrattack som får högtalarna att skaka av den brutala ljudnivån. Jojo Hiroshige får på något egendomligt vis en gitarr att låta som en fräsande, enträgen elektrisk kraft som slungas in i ett bergrum redan till brädden fyllt med distorsion. Resultatet är så elektriskt att man börjar undra hur det överhuvudtaget är fysiskt möjligt att prestera något liknande. Hiroshige ackompanjeras i denna hagelstorm av oljud av Junko som bidrar med sin sedvanligt genomskärande röstinsats. Denna originalsättning av bandet levererar verkligen allt och lite till och till skillnad mot mycket annan noisemusik finns det en dynamik och ett överraskningsmoment i det de gör som verkligen tilltalar.

De två övriga spåren har andra sättningar med Per Gisle Galåen som ytterligare gitarrist (som att det behövdes mer gitarr!) på det ena och Sten Ove Tofts fräsande elektronik på det andra. Den förstnämnda är i jämförelse med inledningen en stillsam anrättning som för tankarna till Fushitsusha medan avslutande ”Le Rayon Verte” åter för oss in i den täta noisedimma bandet oregelbundet pumpat ut sedan starten 1979. Korta avbrott för fullständig tystnad ersätts av ljudmässiga godståg som gång på gång frontalkrockar i full karriär.

”Polar Nights Live” är en synnerligen påfrestande skiva som med hull och hår levererar precis allt vad den japanska noisescenen står för och jag är lycklig att ha fått en liten glimt av hur det måste ha varit att ha bevittnat dessa tre omtumlande konserter på finfina Blå i Oslo.