Hildur Gudnadóttir: Without sinking

Hildur Gudnadóttir
Without Sinking
Touch TO:70

Publicerad: tis, 2009-09-29 10:00

”Without Sinking” är en underbar uppföljare till den isländska cellisten Hildur Ingveldardottir Gudnadóttirs debut ”Mount A” (under namnet Lost in Hildurness) som kom på 12 Tónar 2006. Musiken har mognat och till stor del har den lämnat mycket av popinfluenserna bakom sig. De finns kvar, som på exempelvis ”Erupting Light”, men är mer subtila och finstämda. Nu handlar det mer om att med musiken bygga upp olika stämningar, något hon lyckas otroligt väl med.

Den klassiskt skolade Hildur Gudnadóttir har under senare år dykt upp i flera sammanhang. Hon spelar eller har spelat med exempelvis isländska Múm, finländska Pan Sonic, Throbbing Gristle, Jóhann Jóhannsson, BJ Nilsen och Stilluppsteypa, Angel med TM Schneider och Ilpo Väisinen, projektet 24 Hour Drone People som leddes av Joachim Nordwall med mera, med mera. Tidigare i år har hade Stockholmspubliken dessutom möjlighet att lyssna på henne under firandet av Konstens födelsedag på Mosebacke/Södra Teatern. En mycket bra konsert.

Det finns klara likheter mellan Stockholmskonserten och ”Without Sinking”. I och för sig var hon ensam live (men med en del förinspelade ljud styrda av pedaler), på skivan har hon framförallt hjälp av Skúli Sverrisson på bas och processorer, men också av Jóhann Jóhannsson (orgel och processorer) och hennes far Gudni Franzson på klarinetter.

Med titlar som ”Elevation” (upphöjning), ”Overcast” (molntäckt), ”Opaque” (dunkel) förstår man var det lutar. Gråskalan är täckt och naturfenomen gör sig gällande som inspiration . Droner, melodier och cellotoner klädda i vemodiga dräkter uttrycker sorg, glädje, längtan, ömhet och melankoli. Det är vackert, mycket vackert!

Naturinslaget ska ändå inte överdrivas, och jag tycker mig höra att musiken växer när andra fenomen tränger igenom. Som i ”Ascent”, där avskedet tar form av en öm klapp på kinden av någon man tycker om. Eller i ”Circular” där långa drag på cellons strängar gestaltar en nästintill stillastående cirkulär rörelse. Med finns även många filmiska sekvenser som skulle kunna vara hämtade ur episka berättelser om livet.

Hildur Gudnadóttir är en cellist av rang. På ”Without Sinking” är det inte är de virtuosa inslagen som sätter spår. Hon är betydligt subtilare än så. Med cellon gör hon utsnitt som förmedlar känslor och närvaro, hon får lyssnaren att träda in i de utrymmen hon vill visa upp, man känner sig välkommen och uppfylld. Cellons toner ligger i flera lager, ibland bara flyter de fritt i luften, andra gånger är rytmerna högst närvarande, antingen i hennes eget spel eller i Skúli Sverrissons bas. I ”Into Warmer Air” framkallar till och med rytmiken känslan av dramatik. Jag kan verkligen rekommendera ”Without Sinking”.