Hot Club Straight Outta Bagnolet

Hot Club
Straight Outta Bagnolet
Monotype lp004

Publicerad: ons, 2011-04-13 20:29

Den franska kvartetten Hot Club spelar franska chansons som de troligen aldrig framförts förr. Enligt violinisten och musikskribenten Dan Warburton ska den franske avantgardemusikern Jac Berrocal (trumpet, röst) vara som ett uppslagsverk när det gäller landets mer obskyra (och även andra) chansoninspelningar. På Straight Outta Bagnolet har de tillsammans med basisten François Fuchs och turntablisten Alexandre Bellenger tagit några av Berrocals favoriter och gjort högst egensinniga versioner av dem.

Eller versioner och versioner, de spelar delvis till dem. Och märkligt nog fungerar det oftast ganska bra. Improviserat plock på instrumenten och loopar från Bellengers skivspelare ligger i förgrunden och ger ett intressant tillskott till de i bakgrunden uppspelade originalsångerna. Ibland fyller musikerna i, ibland ligger de utanpå. Skivans tre låtar hinner dessutom med ett antal chansons.

Men som tur är går de även utanför konceptet. I en lång sekvens av ”Danse avec les poules” får jag för mig att det skrämmande suddiga ekot som ljuder i bakgrunden är en icke-urskiljbar men av ondska besatt chanson. Över det framtvingar Berrocal ett trumpetspel fyllt av spruckna sorgliga tonstötar. Även Warburtons nästan loopade violin är bra. Även senare i samma låt finns ett långt avsnitt där originalsången loopas och instrumentalisterna bygger något eget. Men det finns klara sammanhang i improvisationerna, fraser, rytmer eller till och melodiska fragment återkommer.

Man skulle kunna uttrycka det som att det blir bäst när Hot Club ställer sig framför originalsångerna. I sig själva är gruppen fyllda av djärva idéer.