How To Dress Well: Love Remains

How To Dress Well
Love Remains
Lefse LEFSE013

Av: Tobias Norström

Publicerad: tors, 2010-10-28 20:34

Det spekulerades till en början ganska vilt kring How To Dress Well. Efter att ett antal låtar postats på en blogg vann detta mystiska alias ganska snabbt nätpöbelns, och då främst dess indieklientels, uppmärksamhet. Mystiken närde det allmänna intresset och antalet spekulanter ökade stadigt. När det så visade sig att det var en amerikansk filosofistudent aktiv i Köln och med namnet Tom Krell som låg bakom låtarna kan man tänka sig att en för många ganska romantiskt förskönande dimma skingrades. För mig föll snarare bitarna på plats. Inte för att How To Dress Wells debutalbum Love Remains är vare sig särskilt amerikanskt, Kölnskt eller filosofiskt utan snarare för att det är så här musik av en amerikansk medelklass med akademiska aspirationer låter 2010.

Det är på intet sätt en nedlåtande beskrivning. Love Remains innehåller överlag lika fin som intressant musik. How To Dress Wells experimentella dream pop innehåller dock en del klichéer som går att koppla samman med unga filosofistuderande män. Här finns exempelvis ganska tydliga pretentioner på att göra något i möjligaste mån uttrycksfullt. Något som är personligt och emotionellt laddat. Här finns vemodig sång och utstuderat trevande instrumentella partier. Här finns dock även ett men. För där andra album och artister drunknar i liknande beskrivningar, eller åtminstone förringas till just klichéer, lyckas Tom Krell skapa just ett uttrycksfullt, vemodigt och personligt album.

Han låter sig liksom inte devalveras till att förstås som en sammansättning av konstruerade identiteter och uttryck. Hans drömska pop innehåller fler lager än så och utforskar hellre än trevar i sitt musikaliska uttryck. Att det här även finns en emotionell laddning arbetar istället för att stjälpa kompositionerna för att förhöja dem till en för lyssnaren mer intimt sinnlig upplevelse.

Mystiken kring How To Dress Wells artistskap må ha bleknat en aning. Kring sin musik bibehåller dock Tom Krell ett inneboende romantiskt skimmer. Love Remains är en samling popspår som broderas ut i ett droneinfluerat och intimt uttryck. Musiken är inte riktigt vad den verkar vara och ringas kanske bäst in som en estetisk ventil för en amerikansk filosofistudent som här gjort ett av årets bästa debutalbum.