How To Dress Well: Total Loss

How To Dress Well
Total Loss
Weird World WEIRD014 (Playground)

Publicerad: tis, 2012-09-25 14:13

Med debutalbumet Love Remains plockade How To Dress Well (Tom Krell) in 80-90-tals r´n´b i en samtida elektronika/indie-kontext. När jag läser intervjuer med Tom Krell verkar det som han inte riktigt vill placera sig bredvid dagens innovativa r´n´b-artister som Frank Ocean och Kanye West. Krell menar att han gör någonting annat, samtidigt tvekar han inte en sekund med att hylla R.Kelly och Janet Jackson. Han växte upp med 90-talets r´n´b och har till exempel gjort en intim tolkning av R.Kellys "I Wish" som finns att skåda på You Tube.

Total Loss har Tom Krell samarbetat med Ezekiel Honig, som gjort en skiva på Type, och Forest Swords. Forest Swords (Matthew Barnes) är för övrigt också svag för r´n´b, han gjorde en mystisk tolkning av Aaliyahs "If Your Girl" häromåret. Det går även att dra paralleller till James Blake modifierade dubstep och Kindness uppdaterade 80-tals-estetik. Men jag är nog ännu mer förtjust i How To Dress Well, mycket på grund av att kärleken till r´n´b är så pass tydlig, det är ingenting han gömmer undan, indie r´n´b har det kallats, kanske det, men musiken är inte särskilt lo-fi. Total Loss känns upplyftande, ny, modern, och originell. Och det trots att han arbetar med en ärkeromantisk pensel, sjunger om saknad, längtan, kärlek.

Det är vackert, melankoliskt och ärligt. Varenda låt lockar, stråkarna, looparna, den sofistikerade produktionen och sättet att kombinera motsatser, som på "Set it Right", skivans starkaste spår, där en nästintill extatisk refräng möter ett djupt allvar. Kringljuden som kännetecknade Love Remains finns kvar, men trängs bort av Krells falsettsång och låtarnas sällsamma suggestionskraft.