H.S. Tuominen

H.S. Tuominen
Talvi
Ikuisuus iku-030
(pop)

Publicerad: ons, 2011-06-15 22:23

En relik från en svunnen kassettera. Eller snarare återupptäckt sådan. H.S. Tuominens Talvi spelades in redan 1982. Och gavs sedan ut 1983, i 50 ex som cirkulerade i vänskaran. Inte konstigt det blev mer än underground. Strax innan hade Tuominen lämnat det splittrade postpunkbandet Vessel Umpio. Jag känner faktiskt inte till deras musik, men de var aktiva under början på 80-talet och gav mestadels ut sina skivor själv. Tuominen är som sagt ett undergroundfenomen och musiken på Talvi skapade han vid sidan av sitt dagliga arbete, någonstans på den finska landsbygden. Han spelade in allt själv med hjälp av sin Yamaha CS-15-synth, sin hemsnickrad elgitarr, en farbrors fiol och ett litet leksakspiano.

Musiken är naiv, bilderna enkla. Tuominen utforskar sina egna idéer och vecklar ut resenomangen i korta låtar som rör sig mellan konkret pop och abstrakta ljudlandskap. Han besitter en fingertoppskänsla för melodier och det märks på flera spår. Som Buffalo eller Toukokuu, som är underbart enkla och lekfulla låtar där vibrerande synthar och varma plink-plonk-gitarrer samsas med skeva popmelodier. Känslan som slår mig när jag lyssnar att det inte alls känns som 1983. Tidlösheten löper som en röd tråd genom musiken och binder den plötsligt till nuet. Sällan har den finska kassettunderjorden känts lika aktuell som på Talvi. Hade jag sagt att det var 2011 och utgivet på Sacred Bones eller Not Not Fun hade nog ingen höjt nämnvärt på ögonbrynen.

Jag kan ana att band som Suicide och The Residents influerat Tuominen. Eller Brian Eno. Här finns också ambient lo-fi som på Kuuni ilta. Det kompromisslösa och rättframma förenar dem. Tuominen arbetar ofta i korta satser och ljudbilden är kall och karg. Man kan tro att han stått i ett kylrum och spelat in. Eller är det kanske det finska vemodet som gör sig påmint? Men värmen finns också, främst uttryckt i de mjuka popmelodier. Medan mer experimentella ljudstycken som Avanto, har inslag av industri och Toinen Talvis fångar tidens postpunk. Tuominen flyter omkring i sina egna musikaliska tankar och formar med sina händer en glittrande silverström. Talvi, är en oslipad diamant från den finska underjorden som väcker nyfikenheten. Jag måste leta fram Vessel Umpio-skivor. Eller ge mig i kast med Artic Hysteria-samlingarna.