Huntsville For the Middle Class

Huntsville
For the Middle Class
Rune Grammofon RCD2058

Publicerad: mån, 2009-12-07 00:47

Med gruppen Huntsville uppenbarar sig de norska musikerna Ingar Zach, Ivar Grydeland och Tonny Kluften i en skepnad man inte är van vid. Visst finns det improviserade inslaget fortfarande där, men musiken byggs i mycket upp kring fasta rytmer som ihärdigt naglar sig fast.

Av de fyra låtarna är ”The Appearance of a Wise Child” och ”Add a Key of Humanity” fasta i sin snabba struktur medan ”Serious Like a Pope” och ”Melon” är lugnare och kortare.

Inledande ”The Appearance of a Wise Child” är en klar favorit. Med tablamaskin vevar Ingar Zach upp en ofantlig nerv i högt tempo kompletterad av maracas och Tonny Kluftens staccatobas med lösa stråkslag på strängarna samt långa lågt tjutande toner från Grydelands elgitarr. Det är magnetiskt! Nerven ger nära nog upphov till fysisk nervositet. En nervositet som senare ställs mot droner och Grydelands vackra gitarrspel där han blandar korthuggna dämpade toner med öppna ackord som likt en öppen famn bjuder in till värme. 15 minuter av fantastisk musik!

Tempot, den rullande rytmen och de långa uthålliga ljuden finns även i den 22 minuter långa ”Add a Key of Humanity”. Här har Grydeland bytt ut gitarrerna mot lap steel, banjo och skrap på distad gitarr. Men den når inte riktigt upp till den intensitet och nerv som ”The Appearance of a Wise Child” har. Det finns dock ett underbart parti där Ingar Zach spelar en snabb repetitiv rytm på virveltrumma, en banjo ligger och hackar på en strof, elgitarren bökar i bakgrunden och Kluften bygger upp en svängig groove på basen.

Även om droner är närvarande på de två nämnda låtarna är de mest framträdande i ”Serious Like a Pope”. En mycket vacker låt där lap steel-toner böjs runt en sakta fingerspelad basgång och vibrerande ljud. På avslutande ”Melon” återkommer Ivar Grydeland till sitt vackra uttrycksfulla gitarrspel. I bakgrunden torra studsande ljud – månne är det kärnorna som spottas ut?