I Am The Center

Div Artister: I Am The Center
Private Issue New Age Music In America 1950-1990
Light In The Attic LITA170

Av: Daniel Persson

Publicerad: tors, 2013-10-17 19:28

Musiken på I Am The Center är inspelad 1950-1990 och är från tidigare egenutgivna skivor. Skivan kan ses som ett försök att ge begreppet "New Age" statusen den aldrig fått, i pressreleasen kan man bland annat läsa att andra spåret på skivan “Pompeii, 76 A.D.” av Gail Laughton även är med på soundtracket till Blade Runner. Den brukar ibland felaktigt tillskrivas Vangelis men så är alltså inte fallet. Och faktum är att dessa tjugo låtar på två timmar är riktigt bra. Ett par namn är för mig bekanta sedan tidigare, Iasos som Numero Groupo nyligen gett ut en samling med och som på senare år fått en ny fanskara, bidrar med ett mycket fint litet ambientstycke. Andra "större" namn som Stephen Halpern, Gurdjieff/de Hartmann, Daniel Emmanuele och Laraaji bidrar med låtar. Endast fyra av dessa tjugo musiker är kvinnor.

En bra sak med sådana här samlingar är att de får en att vilja gräva vidare, sista spåret av Alice Damon "Waterfalls Winds" är väldigt vackert och det låter som om det skulle kunna vara Julianna Barwick. Gail Laughton's fina stycke på harpa är med på skivan Harps of Ancient Times och är inte helt omöjlig att få tag på. Laughton har tydligen arbetat för Warner Brothers i många år där han bidragit med filmmusik till en mängd filmer men var för mig ett okänt namn.

Vissa låtar har tidigare bara givits ut på kassett och är omöjliga att få tag på idag. En av mina favoritartister på den här skivan är Laraaji eller Edward Larry Gordon som han egentligen heter. En gammal komiker och gatumusiker som blev upptäckt av Brian Eno när han satt på gatan i New York och spelade på sin elektrifierade autoharpa. Detta resulterade i skivan Ambient 3: Day Of Radiance. Han har sedan dess släppt en mängd skivor, Soul Jazz Records återutgav för ett par år sedan Celestial Vibration och han gav förra året ut ett lyckat samarbete med Blues Control FRKWYS Vol. 8. Låten "Unicorns In Paradise" som han bidrar med här är bara utgiven på kassett men i slutet av Oktober ger skivetiketten All Saints ut tre skivor med Laraaji, bl.a Celestial Music 1978 - 2011 som delvis samlar musik som tidigare bara givits ut på kassett.

Oavsett om du sedan tidigare uppskattar sådan här musik eller vill upptäcka något nytt så rekommenderar jag den här samlingen, inte alls bara för avslappning även om det fungerar utmärkt för det också. Här finns paralleller till äldre musiker som Terry Riley och Steve Reich såväl som yngre som Oneohtrix Point Never, Motion Sickness of Time Travel och redan nämnda Julianna Barwick.