I Have My Liberty! Gospel Sounds from Accra, Ghana

Diverse Artister
Dust-to-Digital DTD-23

Publicerad: ons, 2012-02-08 21:27

Mike McGonigal, som har sammanställt flera gospelsamlingar, bland annat höstens trippel This May Be My Last Time Singing: Raw African-American Gospel on 45RPM 1957-1982 (Tompkins Square), har sagt att det inte finns någon musik som är lika mycket punk eller do-it-yourself som gospel. Då menar han alla små gospelskivbolag eller församlingarna själva som tryckt upp skivor i några hundra exemplar. Jag tänker på det när jag lyssnar på I Have My Liberty! Gospel Sounds from Accra, Ghana, inspelningar från 2008, från gudstjänster i ruckel i miljonstaden Accra, som Calpin Hoffman-Williamson dokumenterat.

Jag vet inte ett jota om Ghanas skivindustri, men antar att gospeln som spelas in av inhemska etiketter är av proffsigare snitt. Den här skivan har mer gemensamt med fältinspelningar, Hoffman-Williamson skriver att de små, kristna sekterna, spelade mer vital musik än de senaste hiplifebanden eller den traditionella musik som prioriteras i Accras kulturhus. Han har besökt ett par församlingar, det är mycket kvinnor som sjunger, unga musiker som testar olika stilar, när man minst anar det kan det flyga fram reggaekomp eller hetsiga, galopperande trummor. En och annan manlig predikant dyker upp också, som bland annat säger att det inte finns MTV i himlen.

Kristendomen är den största religionen i Ghana. Jag leker med tanken att det hade varit spännande med en skiva som även försökte dokumentera andra religioner, islam från norra Ghana, eller äldre, inhemska ceremonier, men det är ett annat projekt. Jag rycks med, fascineras av den spontana, levande känslan, glömmer nästan bort att det är religiös musik, även om texterna – när de är på engelska – endast handlar om en enda sak. Hallelujah.

Kul dessutom att Dust-to-Digital fortsättter att kika utanför USA. Fjolårets magnifika Afrikabox Opika Pende var bara en början. Och så är det helt logiskt att skivbolaget släpper en afrikansk gospelskiva efter de imponerande utgåvorna med amerikansk gospel de släppt tidigare som Goodbye, Babylon och Take Me to the Water: Immersion Baptism in Vintage Music and Photography 1890-1950.