Gesine
Häpna H.21
Sinistri
Free pulse
Häpna H.20

Publicerad: ons, 2009-10-28 18:19

Två skivor med musik från Italien. Spännande. Det är min första tanke. Det senaste årets bekantskap med Larsen och My Cat Is An Alien har gjort mig nyfiken på den italienska underjorden. Sinistri kallade sig tidigare Starfuckers och skivdebuterade redan 1990. Free pulse är gruppens första släpp på Häpna.

Till en början tycker jag att det är ganska tråkig och enformig musik. Microfunk, upphackade rytmer: trummor, gitarrer, elektronik, apparater. Inslag från funk, jazz, improvisation, konkret musik. Och det håller på och håller på. I liknande tempo. 10 låtar på 54 minuter. Men successivt börjar jag uppskatta Sinistris filosofi, musik på väg inåt, in i det rytmiska skelettet. Små stötar framåt. Eller uppåt. Några centimeter i taget. Ungefär som en manetliknande vattenorganism som tar sig upp mot land med kramprörelser. Ibland påminner det – faktiskt – om Supersilent. Men helt utan svävande drag. Inte så dumt, trots min inledande skepsis, men de borde kortat ner skivan med åtminstone en kvart och skalat bort rätt mycket funkgitarrer. Då hade pulsen varit ännu friare.

Giuseppe Ielasis skiva tycker jag om med en gång. Logiskt att Häpna ger ut den här gitarristen och elektroniska musikern. Första och sista låten (inga titlar) erinrar om Tapes avslappnande klanger och när han vecklar ut gitarrsträngarna i långa, böljande, glidande melodifragment är det svårt att inte tänka på Loren (Mazzacane) Connors.

Ielasi vidrör även folktraditionen med yvigare penseldrag, utan att helt anamma fingerplockande och ett mer grovkornigt sound. Rasslande och tassande slagverksljud och varma och vagt gnidande elektroniska toner ligger i bakgrunden och stjäl då och då uppmärksamhet. Låt 5 sticker ut med en ljus ton som vibrerar i över fem minuter. En fungerande kontrast till den reflekterande gitarren.

(Publicerad 2005)