Imaginational Anthem Vol.6: Origins of American Primitive Guitar

Diverse Artister
Tompkins Square TSQ 2868

Publicerad: ons, 2013-06-12 11:24

I serien Imaginational Anthem har Tompkins Square på fem volymer samlat gitarrister som i de flesta fall tar avstamp i stilen som John Fahey utvecklade. Nykomlingar och nydanare huller om buller. Riktigt gamla inspelningar har däremot inte fått plats förrän nu när de verkliga pionjärerna presenteras. 14 låtar med 7 gitarrister, flertalet välkända om man intresserar sig för 20-talets amerikanska folkmusik.

Föregångarna till dagens skivbolag som gräver i historien gav ut liknande samlingar, men många av dem är krångliga att få tag på i dag. Arhoolies underetiketter Old Timey och Blues Classics, County Records, Rounder och Old Homestead var några etiketter som påbörjade arbetet med att lyfta fram den amerikanska folkmusik som kallas oldtimemusic eller hillbilly. Vita och svarta musiker inspirerades av varandra, uppdelningen mellan blues och country var långt ifrån given.

En av låtarna på samlingen, "Buck Dancer´s Choice", med Sam McGee, hittar jag också på Yazoosamlingen Mister Charlie´s Blues (1926-1938). En av få, kanske den enda, skivan som Yazoo gav ut under Lp-eran med enbart vita musiker. Det låter ofta som blues, skillnaden är hårfin. Skivan är omtalad för sitt omslag där en vit musiker har målat sig svart på ansiktet, och en svart man målar sig vit. Båda spelar gitarr. "Buck Dancer´s Choice" var en av låtarna som John Fahey tidigt lärde sig att spela, även Jack Rose gjorde den på en av sina skivor. Sam McGee spelar snabbt, med ett extremt driv i fingrarna, även de andra låtarna av honom – "Franklin Blues" och "Knoxville Blues" – har många spelat in senare och kanske är Sam McGee själva urfiguren för american primitive guitar.

Allra tidigast att fästa slidegitarr på tejp var Sylvester Weaver som den 2 november 1923 spelade in "Guitar Rag" och "Guitar Blues" för Okeh Records. Det här var fyra år innan Blind Willie Johnson spelade in sin klassiska slidelåtar. Låten blev senare en standard för flinka countrygitarrister. Flera låtar är rags, från ragtime, som Davy Millers "Cannon Ball Rag" (ursprungligen komponerad för piano) och "Jailhouse Rag". Davy Miller måste vara det mest obskyra namnet på samlingen, jag har aldrig hört honom tidigare. Mer bekant är Frank Hutchison som spelar sin egna "Hutchison´s Rag" och Riley Puckett, en av gitarrgiganterna inom hillbillyn, han var blind och spelade mest med grymma Gid Tanner´s Skillet Lickers. Folk ville höra honom lira solo så han spelade in några instrumentalare, som de två låtarna här: "Fuzzy Rag" och "Darkey´ s Wail". Han sjöng också, men då hamnade det gnistrande gitarrspelet i skymundan.

Lemuel Turner spelade in ett par låtar 1928. Klassisk slideblues. Att så pass okända musiker överhuvudtaget hamnar på en samling idag är tack vare skivsamlarna som under 50-talet letade upp de bortglömda 78-varvarna. En av dem var John Fahey. Och det är lätt att förstå att de fantiserade om Bayless Rose, det finns inga bilder bevarade, kanske byggde Fahey upp sin låtsassvarta identitet Blind Joe Death kring honom. Men ingen vet säkert om Bayless Rose var svart eller vit. "Frisco Blues" och "Jamestown Exhibition" är två tidiga fingerpickingmästerverk. Bayless Rose spelade in två låtar med sång, båda finns på American Primitive Vol.II: Pre-War Revenants (1897-1939), mäktig dubbelsamling som John Fahey planerade, men som kom ut först efter hans död och som blev den allra sista skivan på Revenant Records.