Indigo Trio / Michel Edelin The Ethiopian Princess

Indigo Trio / Michel Edelin
The Ethiopian Princess meets the Tantric Priest
Rogue Art 0034

Publicerad: sön, 2012-01-22 22:21

[tjoflöjt] Flöjtisterna inom jazzen är inte överdrivet många. För mig är det ett instrument som bortom den klassiska eller nutida musiken ofta föder tankar om etnisk musik. Alltsedan Eric Dolphy mästerligt hanterade instrumentet i början av 60-talet har det dock stått på egna ben i jazzsammanhang. När så Nicole Mitchells Indigo Trio möter den franske flöjtisten Michel Edelin finns båda sidor representerade. Inte sida vid sida, snarare går både Mitchell och Edelin problemfritt ut och in i olika uttryckssätt i sina improvisationer. Och med Hamid Drake bakom trummorna och Harrison Bankhead på bas handlar det givetvis också om lekfullhet, groove och bra drag. Inledande "Top Secret" är ganska talande för resten av albumet. Till en början är det en snabb rackare där Bankhead/Drake – trots att de är förhållandevis lätta på händerna – skapar stor tyngd i kompet för att sedan göra låten mystisk och suggestiv med svag groove på basen och lätta slag på trummorna. Med förändringen går också Mitchells klara flöjtklang över i en mörkare röst från Edelin. Just hur Mitchell och Edelin kommer in från olika håll är en av behållningarna med skivan. Det ger variation och skapar spänning. Den etniska känslan blir aldrig så stark som på titellåten "The Ethiopian Princess meets the Tantric Priest", Nordafrika sätter kraftiga spår med Drakes handtrumma och den droniga karaktären. Här dubblerar även Nicole Mitchell med ordlös sång. Flöjterna tvinnar fast i varandra så att musiken nästan blir andaktsfull, nästan rituell. The Ethiopian Princess meets the Tantric Priest är en bra skiva, men växer sannolikt ordentligt i en livesituation. När trion var i Stockholm på förra årets Jazzfestival var det många som hänfördes. Jag kan förstå varför.