Ingar Zach M.O.S.

Ingar Zach
M.O.S.
Sofa 532

Publicerad: tors, 2011-02-03 01:20

Med det 37 minuter långa stycket på den norske slagverkaren Ingar Zachs senaste soloskiva M.O.S. är det som att han fullbordar det han utvecklat under den tio år långa karriären i den absoluta toppen av den europeiska improvisationsmusiken. Få har som Zach vänt på begreppen om hur slagverk ska spelas och hur de ska låta. Det utdragna ringande soundet har blivit hans signum och att han nu tar tillbaka lite av detta får honom bara att växa.

För en möjlig återgång är i detta fallet en utveckling. Musiken är i huvudsak fortfarande linjär, men utförandet är fyllt av tillslag och korta distinkta händelser. Just denna blandning av det ringande och det korta fyller musiken med rikedom och spänning. Klockornas gälla klanger står i kontrast till de få men viktiga slagen med klubba på gran cassa (en slags liggande stor trumma). Självfallet för musiken tankarna till det rituella, förslagsvis från Bali eller liknande där gamelanmusiken har fäste. Portarna öppnas till ett förskjutet tidsperspektiv där rörelser och stillhet närmar sig varandra.

Tio minuter in i låten ändrar den skepnad. Droneskapande srutibox och ”drone commander” drar ut anslagen när klockorna tystnar. Parallellt stiger slagverkens detaljer in i ljudbilden medan dronen nästan får distad karaktär.

Zach växlar mellan drone och stadigt pulserande på ett fascinerande sätt. Om det är srutiboxen eller ”drone commandern” som formar det rytmiska mönstret vill jag vara osagt, men det ger musiken ett gott tillskott. På ytan rör han om i slagverken och får det att låta som att det regnar. Hans förmåga att dessutom förändra soundet och förflytta musikens tyngdpunkt gör att musiken hela tiden utvecklas till något nytt, om än det tar nödvändig tid. För det inga snabba kast det handlar om.

Zach hanterar gran cassan på ett mycket fruktbart sätt. Inte bara som en trumma man slår eller gnider på, snarare som ett membran där allehanda ting studsar eller på andra sätt berör trummans skinn och får såväl det som sig själv i svängning.

Ingar Zach får verkligen till det på M.O.S. Slagverken nyttjas till bristningsgränsen i viljan att utveckla deras klanger. Dock utan att det någonsin känns konstlat.