Inner Ear: Breathing Steam

Inner Ear
Breathing Steam
Kilogram Records 021

Publicerad: sön, 2012-01-08 18:31

Det polska skivbolaget Kilogram har en intressant katalog, som kretsar kring saxofonisten Mikolaj Trzaska, som ni kan ha hört från hans samarbeten med Ken Vandermark eller Michael Zerang. Med sig i kvartetten Inner Ear har han trombonisten Steve Swell, trumslagaren Tim Daisy och tubaisten Per-Åke Holmlander. Det ger ekon av Chicagoscenen, det vill säga frän modern tappning av frijazzen. Och det är precis så albumet är. Tätt, hårdblåst, fränt. Också i de lugnare mer sökande partierna finns själv grundkänslan i jazzen kvar, musiken bågnar av förväntan och rytm.

De vassa soloinsatserna är legio. Trzaska själv spelar så där skrälligt, hårt och intensivt, mycket bygger på övertalning och upprepning av fraser. Utlevelsen är viktig. Och spräcksolona står som spön. Också då gruppen spelar unisont, för då snackar alla i mun på varandra med den intensiva otålighet som är frijazzens adelsmärke och raison d'être. De dämpade avsnitten är sällan lyriska, för det sångbart sköna och tillbakalutade verkar inte alls vara deras grej. Dämpat är i deras fall samma sak som sprickfärdigt.

Naturligtvis lyssnar jag extra mycket på Holmlanders tuba. Han fyller rummet. Bär musiken högre och högre, aldrig svajar det då han hörs. Vi har också blivit bortskämda med den höga kvaliteten på hans spel tillsammans med Barry Guy, i Swedish Azz och i Territory Band. Hans kraft i spelet bor i en inåtvänd återhållsamhet, som om han ibland satt och drömde sig bort för sig själv. Om de andra litar på skärpan i beprövade spräckknep gör han tvärtom, söker sig till den musikaliska extasen bakvägen. Det är starkt. Och om jag tänker att detta är en finfin frijazzskiva så ligger stora delar av dess originalitet i Holmlanders insats.

Gå gärna in på Kilograms hemsida för utflykter i nya musikaliska geografier. Och missa inte deras suveräna grafiska formgivning.