Insub Meta Orchestra: Archive No1

Insub Meta Orchestra
Archive No 1
Insubordinations insubcd04

Publicerad: ons, 2012-06-27 20:30

Det är helt otrolig. Ett trettiotal musiker samlade i Lausanne för att göra så litet väsen som möjligt tillsammans utan att vara tysta. Det är inte många namn jag känner igen. Cyril Bondi, Denis Beuret. Instrumenten är av de mest skilda slag, från bas och cello till tomtom, gitarrer och tennisracket.

Anslaget är färgat av elektronik och moderna improsound i blåsarna. Tonerna hålls ut monotont, enstaka pip och brus visslar från någons elförstärkning.På det hela rör sig styckena långsamt ringlande, det lönar sig att lyssna efter småljud som bryter av. Plötsligt kommer en skärande störning, som river med sig alla spelarna. Men snart lugnar de ner sig för att lyssna till en ensam sinuston.

Det är som ljuddamm som virvlar runt i ett rum så pass att det är svårt att se ljuset, även om det bryter igenom ibland. Naturligtvis är det tillbakadraget, återhållet och oavbrutet fängslande, samtidigt som jag tycker att de kunde ha släppt ännu mer. Då menar jag inte spräcka upp, men de kunde ha släppt de konventionella tankarna på låtar, följder, tid, skede, process, som jag tycker mig märka hela tiden.

Kontentan blir en böljande ljudgröt som är ganska charmigt kornig men den har sin givna koktid och den har sin absoluta tid att förtäras. Det låter litet som ett slags pedagogiskt allaktivitetsprojekt med ljud. Ungefär ”alla kan och alla ska vara med”. Tänk om de vågat spela glömska av att skapa musik. Då hade kanske mycket hänt. Men trots allt: en nyttig kost och instruktiv resa i improvisationens grynnor och skär. Sjökort är nödvändigt, trots att många påstår motsatsen.