IPA: Lorena

IPA
Lorena
Bolage CD008

Publicerad: tis, 2009-09-22 01:48

För några månader sedan recenserade vi trion Atle Nymo, saxofon, Ingebrigt Håker Flaten, bas, och trumslagaren Håkon Mjåset Johansens strålande tolkning av Don Cherrys album ”Complete Communion” (läs recension här). Nu har trion blivit en kvartett med svenske Magnus Broo på trumpet och under namnet IPA släpper de albumet ”Lorena” med sex originallåtar, tre av Broo, två av Flaten och en av Nymo. Inspelningen är gjord på Nasjonal Jazzscene i Oslo i mars 2008.

Don Cherry står fortfarande på piedestalen. Nu som inspiratör och inte som centralfigur som ska tolkas. Framförallt på Magnus Broos 17 minuters ”Ting” lever Cherrys musik från Blue Note-åren i mitten av 60-talet, dock uppblandad med klara inslag av New Orleans och ett modernare sound. Det är torr, luftig frijazz som lätt studsar fram i högt tempo. Det är helt magnifikt. Lekfull tematik full av överraskningar framförs med stor dos kärlek. Visst har det funnits blinkningar åt Cherry i Magnus Broos spel tidigare, men aldrig har jag hört honom så här influerad. Färgerna, lättheten, fraserna – allt rimmar med Cherry. Till och med de små inslagen av medley-aktiga melodiska snuttar som dyker upp här och där. Ändå är det väldigt mycket Magnus Broo.

Flaten och Johansen håller i den fasta rytmiken. Men i den jobbar de frenetiskt med stor variation. Visst förekommer rytmiska utsvävningar, men då finns alltid den andre kvar och håller ställningarna. Det svänger enormt. Saxofonisten Atle Nymo är likt Broo en melodisk instrumentalist, i hans solo tycks han söka efter melodiska utgångar utan att för den skull vara tam. Tvärtom kan han även vibrera ut i kraftigt spel och skära tonerna.

”Lorena” är dock inte bara låten ”Ting”. Det torra soundet, glädjen och lättheten kvarstår skivan ut. Tempot dras ner på fina ”Lorena” av Flaten och Atle Nymo tar fram bluesregistret på ”Nr. 2”. Jag kan verkligen rekommendera IPA, det är strålande jazz.