Iskra Liberté, Égalité, Humanité

Iskra
Liberté, Égalité, Humanité – Live in Stockholm
Country & Eastern CE21 (Plugged)

Publicerad: tis, 2012-11-20 23:36

Gruppen Iskra var under 1970- och 1980-talen ett av få verkliga fästen för den fria improvisationen i Sverige. Långt ut på vänsterkanten lät de idealen komma fram i hur de musicerade snarare än vad de sjöng. Borta var de hierarkiska strukturerna där förutbestämda texter och låtar hämmade kreativiteten, som jämlikar improviserade bandmedlemmarna fram sin musik med en fast övertygelse om att social och ekonomisk rättvisa var förutsättningar för en humanistisk värld. Liberté, Égalité, Humanité – Frihet, Jämlikhet, Humanism.

Mellan 1970 och 1992 fanns de som aktiv grupp, spelade live och gav ut ett antal skivor varav många idag är klassiker inom den improviserade musiken, Besvärjelser, Allemansrätt och naturligtvis dubbeln som var Jazz i Sverige-skivan på Caprice 1975. I november 2003 återbildades de tillfälligt med originalmedlemmarna Jörgen Adolfsson, Sune Spångberg, Tuomo Haapala och Arvid Uggla och spelade en konsert på Café Agueli i Stockholm. Som tur var spelades det hela in av Göran Freese, och gavs ut av Bengt Bergers bolag Country & Eastern tidigare i år.

Det är som om en uppdämd spelvilja förlöses när de fyra medlemmarna åter närmar sig varandra. En kollektiv vilja som samlar sig i respekt, i stor musikalitet, i ett mod att spela musik som varken har början eller slut. I stället är det musik som pågår i ett fortskridande organiskt skapande. Jörgen Adolfsson spelar fantastiskt, hans sax vispar runt, skär tonerna, står på tå, går på tvären och törs vara osäker. Såväl Tuomo Haapala som Arvid Uggla skapar alternativa liv i sina kontrabasar, tillfälliga rytmer dyker upp, bryts av, omformuleras. Sune Spångberg rör vid slagverken som få andra i Sverige, han skapar ljud och oregelbundna rörelser istället för fasta takter och struktur. Till det ”små instrument” för att tala med Art Ensemble of Chicago, som också rent musikaliskt dyker upp i associationerna.

Liberté, Égalité, Humanité – Live in Stockholm är en alldeles lysande skiva. Tre långa låtar som stundtals snuddar vid jazz och folkmusik från olika delar av världen men som allra mest är … musik!