ism: Nature In Its Inscrutability Strikes Back

ism
Nature In Its Inscrutability Strikes Back
Umlaut, umcd0024

Av: Niklas Fite

Publicerad: tors, 2015-12-17 21:37

På denna skiva får vi höra en trio bestående av Pat Thomas (piano), Joel Grip (kontrabas) och Antonin Gerbal (trummor). En klassisk jazztrio kanske man kan tro, men musiken på Nature in its Inscrutability Strikes Back kan knappast associeras till Bill Evans eller Thelonious Monk. Trion utforskar områden som inte ofta utforskas, iallafall inte av en pianotrio.

Estetiken som denna grupp har är rätt intressant. Den bygger mycket på repetition och olika repetitiva element, och även på möjligheten att inte haka på någon annan. Man kan framförallt känna av deras envishet och ihärdighet vilket gör att musiken känns intensiv rakt igenom. När jag hör musiken känner jag aldrig att den är på väg mot något slags klimax (trots att det finns vissa klimaxdelar), har en annan typ av rörelse och form, som inte är så konventionell. Detta gör också att det blir en annan typ av intensitet. Musiken känns som vatten som ligger och puttrar och när det väl kokar känns det som det aldrig kommer sluta.

Pat Thomas är en väldigt intressant pianist. Det är sällan man hör ett sådant anslag som Thomas har, med en sådan kraft! Han har en lite udda stil. Man pratar ofta om basister och trummisar som lämnar sina konventionella roller, men i det här fallet är det Thomas. Han har ett stort förråd och ger alltid det motstånd som musiken behöver. Joel Grip är en eldsjäl för den improviserade musiken idag och gör verkligen viktiga saker för den, bl.a. skivbolaget Umlaut och Hagenfesten. Men han är framförallt en fantastisk musiker och en fantastisk basist, vilket hörs på skivan. Samspelet med Antonin Gerbal är särskilt kul, eftersom de kan tillåta sig själv att bli separata enheter. Det blir nästan som en anti-rytmsektion ibland.