Jaap Blonk.Keynote Dialogues

Jaap Blonk
Keynote Dialogues
Monotype Records 053

Av: Per-Åke Holmlander

Publicerad: tors, 2013-02-07 22:34

Keynote Dialogues – på polska Monotype – av och med vokalutforskaren Jaap Blonk är ett egenartat – förstås! – collageaktigt och ganska spretigt CD-alster. Det är lite av en återkomst för Jaap Blonk som blir 60 år i år. Detta är hans första soloalbum sedan år 2000.

Det börjar väldigt bra med ”traditionell” och svängig Blonk i "Yapp Yapp". Efter detta en strålande "Buitenboordspuug (Outboard Saliva)" ett ”multitrack mouth piece”-stycke som gärna kunde vara mycket, mycket längre. Lite så – att jag blir fundersam över form och sound – blir det mer och mer av allteftersom CD:n snurrar. Tyvärr kommer i vissa stycken musiken inte riktigt igång. Många klanger och tillstånd skulle behöva mer yta och mer tid. Tycker jag.

Jaap borde ha sovrat lite mer bland spåren kanske. Skivan är nu fullmatade 71.38. lång, så med färre titlar och lite mer musik-kött på andra skulle materialet räcka utmärkt bra. Men det är svårt att välja bort sina darlings. Dock är detta musik med fantastiska ögonblick, lyssna på minutlånga "AA 60" till exempel – Yes, mer! Ju mer jag känner av Blonk själv – bland elektronik, samplingar och dator – desto bättre, för stundligen försvinner hans orginalitet i alla möjligheter. När man lyssnar får man kanske försöka hitta en strategi när samplingar som låter 80-tal och synclavier dyker upp. Raskt hoppa till nästa kanske och ta repris på pärlorna.

I den helvokala "Gramm" dyker till min stora förtjusning ordet ”Däge” upp. Men det är nog en tillfällighet. Jag tror knappast att Blonk har lyssnat på M.A. Numminens "Däge, Däge" från 1972 eller…???…man vet aldrig.