Jacaszek & Kwartludium

Jacaszek & Kwartludium
Catalogue Des Arbres
Touch TO:94

Av: Mattias Jonsson

Publicerad: tors, 2014-08-28 13:47

När polacken Michał Jacaszek släpper sin första skiva på Touch handlar det om ett sökande – ett slags forskningsprojekt. Jacaszeks ambitiösa intention är att försöka hitta ett eget sätt att beskriva träd; deras form, atmosfär och hemligheter. Genom att ge sig ut i den fria naturen och spela in rasslande, prasslande löv på olika platser och under olika väderleksförhållanden byggde han upp en bank av "trädinspelningar" som han sedan formade om till "organic drones". Detta blev sedan en grund över vilken han kunde lägga och processa vokala och instrumentella improvisationer, bland annat med hjälp av nutida ensemblen Kwartludium och kammarkören 441 Hz Chamber Choir.

Olivier Messiaens musikaliska tolkningar av fågelsång, Catalogue D’Oiseaux, är en av de uttalade inspirationskällorna. Inte minst titeln är ju en hyllning till Messiaens verk. Jag kan tycka att idén är bra och det utforskande initiativet beundransvärt. Resultatet är inte heller så dumt men har ändå sina brister. Den detaljerade ljudbilden och den skarpa, rumsliga karaktären på skivan gör att man lätt kan förlora sig i dess gemytliga men aldrig tråkiga ambience. Lite mer osäkert är hur mycket av trädets själ och innersta väsen som faktiskt når fram till mig när jag lyssnar. Musiken lyfter några gånger till trädtopparnas höjder, men lite för sällan.

Det där sedvanliga elektroniska knastret och sprakandet som ligger och surrar över musiken kan efter ett tag kännas både onödigt och – i ordets sämre mening – konstlat. Ja, nästan lite förutsägbart och klyschigt vid det här laget. Även om just detta inslag är en central del av Jacaszeks fingertoppskänsliga palett så undrar jag bitvis varför det finns där. Som i spåret "Anthem", där lövljuden möter Kwartludium-medlemmen Michał Górczyńskis djupa basklarinett och man nästan ser Tolkiens enter, de vandrande träden, framför sig. Kunde inte mötet fått förbli enbart akustiskt/organiskt?