Jacob Kirkegaard: Conversation

Jacob Kirkegaard
Conversation
Touch, Tone47

Publicerad: ons, 2013-05-01 13:32

Jacob Kirkegaard opererar i sitt eget konstkonceptuella ljudlandskap med bearbetade fältinspelningar. Ofta har han tagit vägen via vetenskapliga rön och metoder för inspelningar och ljudkonst. Mest känt är nog hans verk ”Labyrinthitis” från 2007 (utgivet på Touch året därefter), där han med medicinsk utrustning spelade in ljuden från sina egna öron där ljud som vibrationer ger upphov till nya frekvenser. Hans framförande på GAS-festivalen samma år minns jag för de rent jävulskt vassa ljuden – bokstavligen ett tillfälle för skalldefekt.

Conversations har Jacob Kirkegaard samarbetat med danska kammarensemblen Scenatet och överfört ”Labyrinthitis” och stycket ”Church” till akustiska instrument. Två långa drones, kan man enkelt säga, en för vardera lp-sida. Två blåsare (klarinett och trombon), två stråkmusiker (cello och violin) och en slagverkare har tagit sig an ljudmaterialet med stark inlevelse, mikrofrekvenserna laddas med pur energi.

Att spela statiska stråk är inte lätt, det kräver miniutiös skärpa. Scenatet behärskar hela frekvensspektrat på ”Labyrinthitis”, en lång, makalös glidning mellan rena toner och glittrande kluster. Cellons klangfärger förflyttar mig till Tangerine Dreams Zeit, med den stora skillnaden att Scenatet uttrycker en musik mer stram och mindre känslosam än tyskarnas kosmiska jam.

”Church”, som ursprungligen var en inspelning från en övergiven kyrka i den radioaktiva zonen i Tjernobyl (utgiven 2006 på plattan 4 Rooms), har fått en dovare tolkning. Det förra styckets kristalliska känsla har här bytts till en undergångsvind, musik stark som kraften i ett svart hål. Ett givande ”samtal”, detta mellan Jacob Kirkegaards fältinspelade intentioner och de akustiska instrumentens vibrationer.