Jaga Jazzist: One-Armed Bandit

Jaga Jazzist
One-Armed Bandit
Ninja Tune ZENCD152 (Border)

Publicerad: tors, 2010-03-04 00:43

Puuuh. Det är ingen vilokur att lyssna på Jaga Jazzist nya album. Men det hade jag inte väntat mig, den norska månghövdade orkestern har alltsedan starten ivrigt blandat in flera tjog stilar och instrument i sin eklektiska postjazzrockelektronikarytmprog-djungel. Lars Horntveths låtar vill så mycket, mängder med information och skikt trycks in i varenda sekund. Och kanske ännu mer nu än tidigare, i alla fall jämfört med den både luftiga och rockpräglade föregångaren What We Must från 2005.

Till en början är jag kluven, alla norska band verkar vurma för sjuttiotalets progrock, jag önskar att de inte har så förbaskat bråttom, slappnar av en smula. Och den känslan ligger kvar, men å andra sidan imponeras jag av rafflande arrangemang, förlösande blåspartier och fräcka keyboardslingor och flera lyckade låtar där alltifrån Frank Zappa till Steve Reich-minimalism svetsas samman.

"Toccata" är ett bra exempel. Upprepande pianomönster och komplexa rytmer möter pampigt blås i en intressant kombination. Lars Hornsveth har pratat om Wagner som en influens, det måste vara den här låten som åsyftas. "Prognissekongen" är inte riktigt lika bra, men även här lyfter det, särskilt när Line Horntveth spelar tuba. Och proginfluenserna är – när det kommer till kritan - en av de sakerna jag gillar mest med skivan, åtminstone i små doser, de kopierar aldrig, bygger ut sitt typiska sound, går sällan vilse.

Jaga Jazzist har två nya medlemmar, Stian Westerhus och Öystein Moen från noiseimprobandet Puma (Westerhus har dock redan slutat), som tillför ny energi emellanåt. Jag hade gärna hört mer av Westerhus elgitarr. The Thing hälsar på, i ett kort intro, på tjugo sekunder. John McEntire har mixat skivan, ekon från Tortoise hörs främst på "Bananfluer Overalt".

Inga Sverigespelningar inplanerade än så länge vad jag kan se på gruppens hemsida. Jag har aldrig sett dem live, och kanske är det vad som fattas för att jag till fullo ska uppskatta den enarmade banditen. Låtarna kan säkert hetta till ännu mer på en scen.