James Plotkin & Paal Nilssen-Love: Death Rattle

James Plotkin & Paal Nilssen-Love
Death Rattle
Rune Grammofon, RCD 2148

Publicerad: ons, 2013-10-30 11:49

Det finns tre Paal Nilssen-Love. Det finns den jazziga Paal som med sitt finurliga trumspel och fina virvelhantering svänger i grupper som Atomic. Så finns det den fräsiga fri-impro Paal som sätter fart på gamle Brötzmann eller får gamle Mats att svettas i The Thing. Och så finns det metal-Paal som vi stöter på här i duo med den amerikanske gitarristen James Plotkin. Av de tre nämnda Paal vet i alla fall jag vilken (eller vilka) jag föredrar. Tyvärr är det inte metal-Paal. På Death Rattle, färsk från pressarna och släppt på CD/LP på fenomenala norska Rune Grammofon, är det just mörk tung metal/rock/Noise det bjuds på.

På två av skivans fyra spår bränner Plotkin och Nilssen-Love på så att stumparna yr. De demonstrerar vad intensitet och uthålighet är. På de andra två tar de det lite lugnare och fokuserar de mer på långsamhet och sounds. Listigt. Lite variation. Det hjälper lyssnaren att hålla intresset uppe. Men nej, det hjälper inte alls. Rent ut sagt är tyvärr den här musiken ganska tråkig.

Paal Nilssen-Love är troligtvis världens mest upptagne jazzmusiker, och när man spelar så mycket och med så många riskerar man att överproducera. Death Rattle är inspelad på fyra timmar vilket ytterligare ger en känsla av att bara slänga ihop något utan att lägga ner någon själ i det. Och det är definitivt en skiva som försvinner i mängden. Det är en lite onödig skiva som varken bjuder på något nytt och fräscht och inte får den en heller att bli imponerad över Nilssen-Loves teknik och uthållighet eller Plotkins tyngd. Den får inte mig intresserad alls. Det är en Plotkin på ganska ordinär gitarr och en Nilssen-Love på rutin (som tyvärr har varit fallet på senare tid). Jag längtar tillbaka till Paals forna glansdagar när han spelade med energi och glädje, inte energi och yrkesmannamässig plikt. Han kanske behöver semester.