Jason Kahn
Open Space
Jason Kahn Editions 002 (2LP)

Publicerad: ons, 2013-06-12 11:44

Den amerikanske musikern Jason Kahn bor i Zürich och verkar i hela världen.
Detta är ett verk, Open Space, skapat för Now-festivalen i Sydney i fjor.
Fyra kompositioner, där grafiska partitur leder musikerna. Dynamiken och tidsutsträckningen verkar vara gällande parametrar. Han har skrivit inte bara för olika instrument men även för olika individer.

Det hörs. Niomannabandet innehåller namn som Chris Abrahams, Laura Altman, Monika Brooks, Rishin Singh, Aemon Webb och John Wilton. Där finns en allmänt elektronisk grundton blandad med minimalism som samlar elektroniska och analoga ljud. I långa stycken upplever jag musiken som hårt hållen, tätt skriven. Den är som ett skådespel med kulminationer och rediga avslutningar. Varje stycke får en upplösning.

Inledningarna är ofta vaga, smygande, men i brus och knaster döljs små figurer och ljud som tillåts växa. Alla musikerna gör tydliga avtryck. Men allra mest fastnar ett slags primitivistisk minimalism, där gitarristen Altman mal på i friformamerikana tillsammans med slagverksspelaren Wiltons rufsiga skrammelspel. Det hörs som eko av någon gammal fältinspelning i Sydstaterna. Fast modernt. Här hänger han på sådana som Alan Licht och Loren Connors. Det är mycket övertygande. Men den där fräscha och nyfikna hållningen till alla ljud behålls rakt igenom, också då musiken liksom silats från de flesta konventionella krokar att hänga upp minnen på.

Sällan brusar och knastrar det vackrare än här. Även om ett och annat ljud med små fläktar etc hör till allmängodset (nåja) numera. Men för det mesta undgår Kahn sådana lakuner, eftersom han komponerat in musikpersonligheter i sitt grafiska tänkande. Så kan litet svamligt surrigt ljudbrus med ens få en glimrande skönhet genom att Abrahams piano lägger sig i. Det är en dubbel LP med handgjorda fodral, Vackert förstås. Men jag hade nog hellre sett även en folklig CD-utgåva av samma skönhet och med det grafiska partituret bifogat.