Jason Kahn_Jon Mueller_Phase

Jason Kahn / Jon Mueller
Phase
Flingco Sound System FSS-009

Publicerad: tis, 2010-05-04 14:22

Slagverkarna Jason Kahn och Jon Muellers samarbete har resulterat i det 39 minuter långa stycket ”Phase”, utgivet som en exklusiv Lp alternativt fantasilös download på det lilla Chicagobolaget Flingco Sound System. Den som med ordet slagverk tänker Neil Peart bör nog låta den här skivan passera eller varför inte närstudera den för att bättre förstå hur trummor och dammsugare kan låta så lika varandra.

Phase är kort sagt en enda lång intensifierad form, en växande massa som huvudsakligen bygger på den resonans som uppstår när virveltrummans sejarmatta sätts i vibration. Inbäddat i denna ljudbild hörs även en loopad mullrande gong. Stycket är dock inte framfört live så som det möter lyssnaren på skivan. Kahn och Mueller gjorde nyligen en USA-turné där de sedan har klippt ihop bitar från flera olika liveinspelningar till en homogen struktur.

Att det är en studioprodukt gör det inte mindre intressant, men jag inbillar mig att det skulle låta ungefär likadant om de kopplade upp instrumenten och spelade här och nu. Faktiskt låter det överhuvudtaget ganska likt Muellers senaste alster. Förra årets råmangel i mångmedialt format, musik- och filmverket Physical Changes, bjöd på samma konsekventa och ogenomträngliga massa. Men den skivan var på sitt sätt roligare eftersom den tog metalvärldens baskaggekitsch till en absurd nivå och väl därifrån utmejslade en fascinerande skulptur.

"Phase" är ett betydligt mer ödmjukt stycke, kanske till och med meditativt, även om en del nog skulle tycka att det angränsar till noise. Men stycket vinner varken på sin längd eller sin intensitet. Det känns snarare långtråkigt och idéfattigt eftersom den antyder en dramatik som aldrig riktigt infinner sig. Jag är övertygad om att såväl Kahn som Mueller har kapaciteten att producera mer tankeväckande musik – om de bara kravlar upp ur det drone-dike som det mesta av dagens amerikanska experimentmusik har trillat ner i.