Jason Roebke

Jason Roebke
Every Sunday
Clean Feed CF339CD

Publicerad: tors, 2015-12-17 13:41

Every Sunday öppnar med ett långt bassolo och det är lätt att tro att detta är Jason Roebkes show. Visst är han en lysande basist, men i denna trio finns det fler begåvade musiker som Roebke istället släpper fram. I det här fallet är han både bandledare och bakgrundsman. Sympatiskt. Tillsammans med gitarristen Matthew Schneider och trumslagaren Marcus Evans bjuder Roebke oss lyssnare på en knapp timme av tillbakalutad och fri jazz med gitarren i fokus. Schneiders stålsträngade gitarr klingar nostalgiskt och kastar stundtals långa Django-skuggor. Särskilt på den avslutande blues shufflen ”For Jimmy Woods” – där han spelar rytmiskt och mjukt och bjuder på en och annan John Fahey-skiss. Evans är en pålitlig trumslagare och vilar taktfast i bakgrunden utan att vika ned sig. Hans spelar lätt och ledigt. Roebke gör också jobbet med sin bas, efter soloräden fokuserar han på att hålla ihop trion och han lyckas bra. En av de saker jag tycker om med denna skiva är att trion lyckas växla mellan de traditionella och fria strukturerna utan att tappa fattningen. Det är inte särskilt djärvt, men nog så tjusigt lirat för att det ska fungera. Det finns en spontanitet i musikerna sätt att arbeta som är tilltalande. Det är subtil musik som kräver sin tid, men den som orkar en timme blir belönad. Visst kan man framhålla att det stundtals låter väldigt amerikanskt med tanke på den americana-inspirerade atmosfären, men tittar man bortom de ödsliga motorvägsbilderna finns det ändå mycket att hämta. Att skivan dessutom är inspelad på den legendariska klubben Hungry Brain i Chicago ger musiken en härlig akustik.